Лектори от "Харвард" ще обучават мениджъри
Тренировъчният курс за шефовете на компании ще започне през октомври и ще обхване темите маркетингово и бизнес планиране, стратегически маркетинг и бизнес структуриране. "Курсът е едно надграждане на придобитите университетски знания и има за цел да покаже американския опит в практическото изпълнение на задачите", каза Николов. Инициативата е предназначена за хора с икономическо образование и практика в областта на управлението. Таксата за шестте месеца е 2500 евро. Фирмите в България вече са натрупали необходимия опит, но изостават по отношение на квалификацията на мениджърите и на екипа, твърди Николов. Според него това се дължи на недотам ефективното университетско образование и липсата на практическо обучение на студентите.
BEIED бяха организатори на семинар за развитие на управленските умения през миналата седмица и в него взеха участие над 50 мениджъри от водещи компании. Някои от темите в семинара бяха организационно планиране, подбор и обучение на персонала, маркетинг, финансов мениджмънт и други. Според бившия директор на университета "Станфорд" д-р Дейл Милър, който беше лектор на семинара, българските мениджъри срещат най-големи проблеми при управлението на персонала и подбора на кадрите. "Сериозен недостатък е и липсата на стратегическо планиране и целеполагане при по-малките дружества. При някои от тях няма дори основополагащата схема мисия - цели - анализ - стратегия - контрол, което затруднява дейността на компанията", твърди Милър. Успешната формула за мениджъра според него е "компетентност, правдоподобност и доверие". Освен това шефовете дори и на най-големите компании трябва да са близо до своите служители, непрекъснато да анализират конкуренцията и да следят нуждите на клиентите, както и да умеят да се вслушват в съвети, каза експертът.
Според Николай Николов друго предизвикателство пред фирмите е приемането на България в Европейския съюз и новите правила, които ги очакват след 2007 г. За да оцелеят в условията на тежката конкуренция, компаниите трябва бързо да се адаптират и да повишат стандарта на дейността си, препоръчва той. Целта на BEIED е да подготвя компаниите от Югоизточна Европа за изискванията на международния пазар. Фирмата си сътрудничи с подбрани колежи и университети, които предоставят програми за бизнес обучение в региона. BEIED ще организират и обучителна програма за студенти и цените за тях ще са преференциални, каза още Николов.