Евростандарти пресяват превозвачите
Финансовата стабилност е едно от основните условия за лицензиране на компаниите, останалите са професионалната квалификация и добра репутация. Тези изисквания са договорени при затварянето през юни 2003 г. на глава "Транспорт" в преговорите с Европейския съюз. Според нея право да извършват международни превози на пътници и товари имат компании с наличен капитал от 9000 евро за първо превозно средство и 5000 евро за всяко следващо. България договори с Европейската комисия поетапно постигане на тези изисквания, което трябва да стане до началото на 2007 г. През тази година компаниите за международен превоз трябва да докажат, че разполагат с капитал от 3600 евро за първото превозно средство и по 2000 евро за всеки следващ автомобил. Наредбата на транспортното министерство за международните превози предвижда превозвачите да представят в изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" банкова гаранция, заверен баланс на дружеството или застрахователни полици. Срокът за представяне на документите изтече в края на април.
Експерти от министерството обясниха, че процедурата по отнемане на лицензите е доста тромава и дружествата могат да оспорят решението на министъра в съда. "Нормално е компании, които не работят и не отговорят на изискванията, да отпаднат от пазара", заяви директорът на агенция "Автомобилна администрация" Николай Точев. Той допълни, че от две години агенцията проверява фирмите за изпълнението на изискванията. Представители на браншовите организации коментираха, че компаниите отдавна настояват за по-строги изисквания и контрол върху дейността им. До момента почти няма отпаднали дружества, каза зам.-председателят на Националното сдружение на автомобилните превозвачи Красимир Лалов. Той прогнозира масови фалити на компаниите заради европейските изисквания и свиването на пазара на товарни превози в европейски мащаб. Според собственика на ЕТ "АСОРТ - Георги Петров" Георги Петров превозвачите трябва да се обединят, за да отговорят на евроизискванията.
Броят на фирмите, които ще могат да използват през 2005 г. многократни (СЕМТ) разрешителни за превози, също ще бъде намален. Изискване за ползването им е превозвачът да има поне три камиона, които отговарят на стандарта Евро-3 за екологично чист и сигурен двигател. Съотношението при разпределението на СЕМТ-те ще бъде променено в полза на компаниите, които притежават повече автомобили с Евро-3.
Асоциацията на предприятията за международен автомобилен транспорт и пътищата АЕБТРИ също вече заяви, че ще промени условията за достъп на българските превозвачи до режима ТИР. В бъдеще асоциацията ще издава ТИР карнети само на фирмите, които имат минимум два камиона, постоянно ангажирани в международни превози. Решението дойде след няколко предупреждения от страната на Международния автомобилен съюз (ИРУ) към България да ограничи достъпа на превозвачи до режима, тъй като използват неефективно карнетите. Всички останали превозвачи с по един камион, които вече ползват ТИР карнети, ще имат срок до края на годината да приведат дейността си в съответствие с новите изисквания. Това означава, че те или ще трябва да купят поне още една машина, или да се обединят помежду си, или да спрат да ползват карнети.
Голяма част от фирмите, получили достъп до режима ТИР, ползват едва по два-три карнета годишно, показват данните на АЕБТРИ. Затова асоциацията ще въведе още едно ограничение - за да бъде една фирма потребител на ТИР карнети, тя ще трябва да ползва годишно поне по 10 на автомобил. ТИР карнетите са необходими на международните превозвачи на товари, тъй като, снабдени с тях, камионите не подлежат на контрол по транзитните митници. Документите се издават в България от АЕБТРИ и се купуват от превозвачите.