Паяците и паркингите - харизаните златни кокошки на общината

Паяците и паркингите - харизаните златни кокошки на общината

"Недостиг на средства" е дежурното от години обяснение на Столичната община за всяко натоварващо допълнително данъкоплатците нейно решение. Недостиг със сигурност има, но със сигурност са повече средствата, които въобще не стигат до бюджета. Просто защото общината не ги иска. Добилата печална известност схема на сделките с атрактивни имоти, раздадени на безценица в разните смесени дружества, се прилага и в ред други дейности.

Паяците - перпетуум мобиле за пари

Всеки ден поне 200 шофьори в столицата стават жертва на незаконните по всеобщо мнение паяци, но дори и съдът някак не е в състояние да се пребори с общинското перпетуум мобиле за пари.

По време на предизборната си кампания миналата година тогавашният кандидат-кмет за столицата от СДС и лидер на партията Надежда Михайлова също заяви, че "прословутите паяци са форма на рекет на общината спрямо гражданите. Те по скоро решават последствията, а не същината на проблема. Затова ние ще въведем стикери за глоби, система, която се практикува в почти цяла Европа". За системата е вярно - тя свежда до минимум субективния елемент. Ако бъде приложена, стикерите ще отиват по компютърен път в Гранична полиция, в Министерството на финансите и в общината. Човек няма да може да напуска страната например, ако не се е издължил. "Свеждането до минимум на човешкия фактор ще изчисти до голяма степен съмненията за корупция и ще даде възможност наистина да се създаде много по-голяма дисциплина", посочи още Михайлова. Лидерът на СДС загуби кметската надпревара, но партията участва в мнозинството, което днес управлява София. Зам.-председателят на СДС Владимир Кисьов стана шеф на общинския съвет, а при преразпределянето на "общинската трапеза" "Паркинги и гаражи", която досега беше в сферата на влияние на Антоан Николов, отиде при сините.

Логично е човек да смята, че предизборните обещания ще бъдат изпълнени. Но в действителност се случи съвсем друго - ако до изборите паяците "почиваха" поне в неделя, след тях заработиха нонстоп. Така били поискали от КАТ - заради "влошената пътно-транспортна обстановка и утежнената криминогенна ситуация в София".

Измереният дори с просто око ефект обаче показва, че от януари досега нито пътната обстановка се е подобрила, нито са намалели престъпленията. Но пък парите, които пътната полиция свлича от това, че общината не може или не иска да намери по-рационално решение за паркирането, растат с шеметна скорост. За пет години сумата, която КАТ получава от общинската "Паркинги и гаражи", е набъбнала близо четири пъти - от 132 060 лв. през 1998 г. на 519 714 лв. през 2003 г., според финансовите отчети на дружеството. Това означава, че за присъствието на полицаите, които пишат акта за неправилно паркиране

софиянци плащат на катаджиите по 1600 лв. дневно

При такава надница не е чудно защо полицаите са поискали през 2004 г. паяците да минат на непрекъснат работен режим. Други неща са загадка - като причината за многократно увеличения паричен поток към СДВР, както и щедрият жест на "Паркинги и гаражи" да подари на КАТ четири паяка, за да вдигат колите при държавни мероприятия. За същия период (1998-2003 г.) приходите от паяците са се увеличили 4.7 пъти - от 264 940 лв. до 1.246 млн. лв., показват финансовите резултати. Печалбата от тази дейност обаче е нараснала само два пъти. Причината е че, са нараснали и разходите, основно с увеличената издръжка за КАТ.

При другия сладък занаят - скобите, се оказва по-различно. Там през 2003 г. разходите по поставянето им са се увеличили с 4.6 пъти, но приходите изведнъж са нараснали 6.1 пъти, а печалбата достига десетократно увеличение. Обяснението е просто - до 2002 г. без никакъв конкурс дейността е била предоставена на частна фирма, като сключеният договор се е базирал на добрата воля на изпълнителя, на принципа колкото отчете - толкова. Няма фиксирана сума. Нещо подобно на скандалните договори за чистотата.

Паркингите - "стопанска непоносимост"

През февруари тази година бяха прекратени някои от най-скандалните по неизгодност договори за наем на места за паркиране, сключени от предишното ръководство на общинската фирма "Паркинги и гаражи". Месечната сума, която са плащали ощастливените да въртят бизнеса с паркирането пред "Шератон", "Хемус" и зад пилоните на НДК, е била определена на 2500 лв. (този факт стана публичен при повишаването на наема на паркинга пред хотел "Шератон"). Към днешна дата толкова е оборотът само за един ден на паркинга пред хотела. Контрагентите основно са фирмите "Ликристиа", "Реян" и "Брилянт 63", все близки до бившата ВИС. Двете версии, които се лансират от настоящия и бившия шеф на общинското дружество, леко се разминават. Според настоящия шеф на "Паркинги и гаражи" Антон Маринов през 1998-1999 г. тогавашният шеф на фирмата Георги Василев сключва 10-годишни договори с въпросните фирми. Василев обаче обясни, че това не са договори за наем, а за охрана, като "Ликристиа" и още една фирма, чието име не можа да си спомни, са имали лиценз от МВР. Не е ясно кой от двамата казва истината, защото самите договори не бяха показани. Със смяната на властта в общинския съвет и по изричното настояване на зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов, избран от квотата на СДС, част от тези договори вече са прекратени. Доброволното разваляне на контрактите става малко повече от месец след безследното изчезване в края на миналата година на единия от отговорниците за дейността - Методи Методиев, известен като Мето Илиенски. Другият - Красимир Каменов-Къро, след прекратяването на договорите беше викан "за справка" в МВР и включен впоследствие в доклад за организираната престъпност.

Положението обаче се закучи с паркинга пред ЦУМ. Той се стопанисва по същата схема от ливанеца Газуан Шараф, известен повече като доктор Шараф. Негова собственост са и част от магазините в подлеза между ЦУМ и "Шератон". Георги Василев сключил договора за паркинга през март 1999 г. с тогавашния директор на ЦУМ Даниела Дакова срещу споменатите вече 2500 лв. месечен наем. По същото време Дакова е и общински съветник от СДС, а по-късно преминава в редиците на Евгений Бакърджиев. В договора има клауза, която позволява на ЦУМ да го преотдаде на трето лице, без да иска съгласие от "Паркинги и гаражи". Това се случва още същия ден - Дакова преотдава паркинга на "Бейт Шама" ЕООД на д-р Шараф срещу 2530 лв. Официалната печалбата за ЦУМ се равнява на смешните 30 лв. месечно. Сериозният въпрос обаче е реално ли е да се мисли, че д-р Шараф не се е отблагодарил на свързаните с общината участници в схемата.

Сегашният зам.-кмет Стоилов определя договора като "стопанска непоносимост", както с основание може да се нарече ситуацията, в която приходите от експлоатацията на паркинга драстично надминават посочения наем. Стоилов е наредил на шефа на "Паркинги и гаражи" Антон Маринов да започне преговори за разваляне на договора, но отговорът на сегашния изпълнителен директор на ЦУМ Таня Гюрова е, че това не може да се случи. "С оглед предоставената гаранция за дългосрочно и необезпокоявано ползване на имота на "Бейт Шама" ЕООД дружеството е вложило значителни средства в размер на 600 хиляди лева за реконструкция и модернизация на обекта", пише Гюрова до "Паркинги и гаражи". Паркингът пред ЦУМ е с капацитет 150 места, по два лева на час. Това прави около 70-90 хиляди лева месечно (при средна заетост 75-80%), от които общината получава 2500. В момента се води съдебно дело за разваляне на договора.

Не по-малко интересен е случаят с договора от 1994 г. за създаване на дружество по Закона за задълженията и договорите между "Паркинги и гаражи" и Георги Зъбчев - за стопанисването на подземния гараж на кръстовището на булевардите "Витоша" и "България". Гаражът е с площ от 13 250 кв.м и е на три нива. Дружеството е създадено със срок на работа 12 години, т.е. до 2006 г. Според клаузите му през първите 4 години от експлоатацията на обекта делът от печалбата на "Паркинги и гаражи" се внася в резервния фонд на дружеството. Амортизационните отчисления са изцяло от и за сметка на общинската фирма. Ако "Паркинги и гаражи" стане причина за неправомерно спиране на обекта за повече от две седмици, договорът се продължава с двойния размер на принудителното бездействие. Което ще рече, че срокът му може и да не изтече през 2006 г. Така на практика от 1994 г. общината не е получила нито лев за този паркинг и не е ясно още колко години няма да получава.

Главното действащо лице и тук е Георги Василев. "Гордея се с този договор, защото това е първият подземен паркинг, построен от частни инвеститори, и сделката е минала през Столичната агенция за приватизация", каза Василев. Според документа обаче фирмата се е ангажирала само с доизграждането на обекта.

Стилът "Георги Василев" и опитът за промяна

Георги Василев излиза от управлението на "Паркинги и гаражи" през 1999 г. През 1998 г. той активно участва в разделянето на общинската фирма на две, за да може година по-късно едната й част да бъде приватизирана от РМД. Частната фирма се нарича "Паркиране и гаражи". Оттогава капиталът й неколкократно е увеличаван и към момента според фирмените регистри Георги Василев вече лично държи контролния пакет акции от 58.3%, а останалите са на свързаната с бившата ВИС "Абоба". Дружеството сега притежава големите гаражи до Централна гара, НДК, кварталите "Младост" и "Зона Б-5", паркингите до новотел "Европа", на ул. "Арсеналска", бул. "Евлоги Георгиев" и още редица други имоти. Едва ли е случайно, че офисите на общинската и частната фирма с една и съща дейност са един срещу друг на ул. "Будапеща".

През 1999 г. Василев е сменен като директор на общинската фирма с Антон Маринов, но остава в борда на директорите й до май 2003 г. До изборите миналата есен е неизменно и общински съветник от СДС, и... шеф на транспортната комисия в СОС! Като такъв именно на последната сесия на предишния общински съвет Василев раздаде невнесена докладна записка, с която нападна Маринов. "От дейността на общинската фирма "Паркинги и гаражи" ЕАД годишно се губят 8-10 млн. лв., които иначе би трябвало да постъпват в общинския бюджет", пише в доклада си Василев, за чиято собствена общинско-частна дейност никой и досега не му е потърсил някаква отговорност.

На последната си сесия преди лятната ваканция общинският съвет подмени изцяло борда на "Паркинги и гаражи" и дори го увеличи от 4 на 5 души. Новият й директор ще бъде Ивайло Николов от СДС, който беше представен от председателя на СОС Владимир Кисьов като човек с икономическо и правно образование. На Николов му предстои нелеката задача да изпълни заложените в общинския бюджет за тази година рекордни приходи от 2 млн. лв. от дейността на дружеството. За сравнение досега внасяният дивидент е бил 368 хил. лв. за 2002 г. и 795 хил. лв. за 2003 г.

Кисьов обяви още, че всички общински фирми, занимаващи се с предоставянето на услуги, ще бъдат приватизирани. Опция за продажбата на "Паркинги и гаражи" има и в доклада на японската фирма "Падеко", която изработи стратегията за паркиране в София. Зам.-кметът Стоилов, в чийто ресор е общинското дружество, обаче отсече: "Достатъчно е приватизирано, няма да продаваме още."