Спорът с "Щрабаг" за по-скъпото летище може да стигне до съд

Спорът с "Щрабаг" за по-скъпото летище може да стигне до съд

Австрийската компания "Щрабаг" може да отиде на арбитраж, ако поиска още едно увеличение на цената на строителството на новия пътнически терминал на летище София, заяви зам.-министърът на транспорта и съобщенията София Касидова.

Преди месец компанията поиска да започне преговори за увеличение на цената заради поскъпването на стоманата на международните пазари. В момента компаниите, които са подизпълнители на австрийското дружество, купуват стоманата по 900 лв. за тон. Консултантът по проекта - холандската компания НАКО, също е отхвърлила искането за новата цена. Подизпълнители са "Балканстрой", "Трейс груп" и "Монолит 3", които си поделят строителни работи за около 26 млн. евро. Стойността на проекта е 110.6 млн. евро. Половината от финансирането е помощ от европрограмата ИСПА, останалите пари са заем от Европейската инвестиционна банка и средства на летището. Българските компании имат договори с "Щрабаг" и трябва да си търсят правата, ако изпълнителят не им плаща, каза Касидова в отговор на въпрос как ще бъдат защитени интересите на подизпълнителите.

През ноември миналата година цената на терминала беше увеличена с 4.67 млн. евро над предвидените 110 млн. евро заради промяна в проекта за фундамента на сградата. Терминалът трябва да бъде готов през август 2005 г.

Независимата експертиза за причините за пропукването на асфалта на пистата на летището все още не е готова, съобщи още Касидова. Деформациите и разкъсванията на повръхностния слой, пукнати и вдлъбвания бяха открити върху чисто новия асфалт на площадките за паркиране и рулиране на самолетите. Една от версиите е, че рецептата за полагане на настилката е сгрешена и не отговаря на климатичните условия в България.

В края на юни служители на аеропорта констатираха пукнатините и вдлъбванията, които са описани във вътрешни доклади на службата за безопасност. Деформациите са върху площи, които са част от проекта за реконструкция и разширяване на летището, но вече се използват заради липсата на свободен капацитет.