Николай Свинаров: Може да има необходимост от нови оръжейни доставки за Грузия

Николай Свинаров: Може да има необходимост от нови оръжейни доставки за Грузия

Миналата седмица донесе новината, че България е страната за връзка между НАТО и Грузия. Кабинетът прие наредба за специалните обществени поръчки, а през лятната ваканция към министъра на отбраната Николай Свинаров се натрупаха и други въпроси - от управлението на военните имоти до проектите за модернизация на армията. Свинаров, който е зам.-председател на НДСВ, коментира и някои от темите, зародили се преди новия политически сезон - в какъв състав ще продължи мандата си правителството и как НДСВ влиза в подготовка за предстоящите през лятото на 2005 г. избори.

- - - - - - - -

В: Какви ангажименти поема България като страна, която ще осъществява връзката на НАТО с Грузия?

- Ангажиментът е сериозен. В международен план това означава, че България вече е сред държавите, които могат да определят правилна коалиционна политика към трети страни, имащи изключително значение за стабилизиране на региона. Укрепването на дипломатическата и на военната ни мисия в Тбилиси е от изключително значение за успеха на тази функция на България. Убеден съм, че успехът на демократичните процеси, които ще се развиват в Кавказкия регион, зависи и от ролята на България като държава посредник.

В: Включва ли новото задължение и доставката на оръжие за Грузия?

- България и досега е правила дарения на оръжия на Грузия - някой път оспорвани, друг път не толкова. Да, вероятно ще има необходимост от доставка на въоръжение и техника по механизмите, които досега са известни. Даренията са били одобрявани от българското правителство, независимо от мнения, че това би могло да се тълкува като антируска политика. Спокоен съм, защото оценката на нашите руски приятели е, че това правителство не води антируска политика.

В: През 2002 г. българско-руските отношения се изостриха тъкмо заради дарение на оръжие за Тбилиси. Събитията се развиха по време на посещението на президента Георги Първанов в Москва.

- Това не провали целите на визитата на президента. Брожението беше създадено от хора, които не харесват новата българска политика. Убеден съм, а и това се доказва през последните две години, че президентът Първанов не стои зад тяхната позиция, така че нямам никакви притеснения.

В: Ще бъде ли България връзка на НАТО и с други държави?

- Да, но все още не можем да бъдем конкретни. Нека не забравяме, че за държавата са важни както икономическите показатели, така и нейното ново значение като фактор на международната сцена. Нито председателството на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа е случайно, нито председателството на Съвета за сигурност на ООН. Новата политика на България намира широка подкрепа и заслужи положителна оценка от всички държави, които определят световната политика.

В: През юли стана известно, че армията започва строежа на национален армейски комплекс до НДК в София. Каква е инвестиционната програма на министерството и кои са приоритетите в нея?

- Министерството има бюджет, одобрен със закон. В него има перо за капиталови разходи. Най-важното е, че министерството е ключовата институция за реализиране на проекта за модернизация на армията. Така че инвестиционната програма е много сериозна, осигурена е както от собствени приходи, така и от капиталови разходи в рамките на военния бюджет. За строежа до НДК - говорим за терен, който не можахме да продадем чрез търг с явно наддаване. Известно е, че се провалиха два търга, защото всеки иска да придобие този имот, но по цена под определената в оценката. Министърът на отбраната не позволи това и предпочете агенция на министерството със собствени сили и ресурси да изгради важен обект за нуждите на министерството на отбраната и армията.

В: Каква е стратегията ви за имотите, които вече не са нужни на армията? Данните на военната агенция "Държавна собственост" показват, че става дума за 6000 имота.

- Министерството има нужда от 200-300 имота, останалите трябва да бъдат продадени, заменени или дарени. Имаме програма, чиито главни цели са мощно увеличаване на собствените приходи на министерството и снабдяване на военнослужещите с жилища чрез замени на ненужните армейски имоти. Вече съм подписал две докладни, в които се посочва, че важните обекти трябва да бъдат реализирани до септември. Ще продаваме обекти чрез търг с явно наддаване и ще правим замени на обекти срещу жилища, особено в по-големите градове - София, Пловдив, Варна, Бургас. Надявам се, че упреците ще бъдат по-малко от позитивите.

В: Откъде ще вземете пари за модернизация на армията? Грубата сметка показва, че проектите изискват милиарди левове, а в същото време министерството има сравнително малък бюджет за това.

- Опитваме се да използваме изключително важния факт, че България е станала много интересна за чуждестранните инвеститори.

В: Колко струва досега модернизацията?

- Досега са похарчени много малко пари. По един начин стояха нещата с модернизацията и ремонта на изтребителите Миг-29 преди три години и по друг начин стоят в момента. Сега България наистина има възможност да мисли за оборудване на военновъздушните сили със самолет от нов тип от натовска държава в близка перспектива. Все едно дали ще говорим за Ф-18, за Грипен или за някои от другите системи на Еврофайтер. Преди три години това не беше темата, за която имахме свободата да мислим. Тя беше невъзможна за нас. Опитваме се да намалим загубите от конюнктурата. До този момент мисля, че се справяме успешно.

В: Заемите за ново въоръжение обаче се трупат на сметката на държавата и ще бъдат изплащани години.

- Съгласен съм. Сметката е така направена, че Министерството на отбраната ще може да възстановява тези средства от капиталовите си разходи през следващите десет години. Тук не можем да говорим за обременяване на нашите деца по никакъв начин.

В: Ще промените ли администрацията, така че нуждата от даден проект за модернизация да бъде правилно преценена? В Чехия само за доставката на 243 военни автомобили беше избрана компания - консултант. У нас бе избран доставчик на 13 хил. автомобила без консултант.

- Не е точно така. По всеки един от проектите има сформирани работни групи с широко представителство - цивилни и военни експерти, специалисти от министерствата на финансите и икономиката, Агенция за чуждестранни инвестиции. Не сме преминали по отделни проекти към външни консултанти, тъй като разчитаме, че можем да се справим със собствени сили. Разбира се, това е механизъм, който не може да бъде отречен и по някои от проектите е възможно той да се наложи.

В: Не са ли много 13 хил. коли, камиона, джипове и бронетранспортьори "Мерцедес" за нуждите на 45-хилядната ни армия?

- Да, ще ги намалим. Броят на мерцедесите никога не е бил 13 000, а 12 900 и никой не е казал, че това е числото за договора. Нека да напомним, че стратегическият преглед на отбраната редуцира част от сухопътните ни сили. Независимо че те изпълняват основно мисиите ни зад граница, планираме около два пъти по-малко транспортни средства. Бройката ще бъде намалена. Много важно е да договорим най-напред проекта за офсетно споразумение с "Даймлер Крайслер" и по това работим в момента. Българската икономика трябва да бъде пряко включена не само в гаранционно, рекламационно и поетапно годишно обслужване на автомобилите, а в системата за производство на част от елементите. Така ще можем наистина да говорим за пряк и непряк офсет като ясно отражение на тази програма.

В: Правителството прие наредба за специалните обществени поръчки. Този документ не прави ли излишно за армията прилагането на Закона за обществените поръчки?

- Изключително важно е, че в тази наредба има ясен и точен регламент, който по никакъв начин не накърнява обществения интерес и създава пълна прозрачност. Законът ще има своето пряко приложение. Това ще стане, разбира се, с наредбите, които до влизането на сила на закона от 1 октомври трябва да бъдат приети. Приетата от правителството наредба е само една от деветте, които трябва да бъдат изготвени и гласувани. Очаквам, че преди края на септември те ще бъдат приети, за да може законът да действа. Само около 15% от поръчките в Министерството на отбраната ще минават по тази наредба за специалните обществени поръчки. При останалите ще се действа по общия ред.

В: Седмици преди началото на новия политически сезон слухът за предстоящи промени в правителството отново влезе в обращение. Като зам.- председател на НДСВ смятате ли, че е реално да се очакват рокади?

- Не съм убеден, че промени в кабинета в оставаща година от мандата на това управление биха били еднозначно позитивен факт. Премиерът е показал до този момент, че правилно оценява фактите и взима правилните решения. Няма никакви съмнения, че и сега ще бъде така.

В: Неотдавна пред Ройтерс лидерът на БСП Сергей Станишев каза, че би поканил НДСВ и ДПС като коалиционни партньори. НДСВ вижда ли левицата като партньор?

- Радвам се, че г-н Станишев оценява, че няма да може да управлява сам след следващите парламентарни избори. Това е първият радостен елемент в това му изказване. Има и други такива - той оценява лявото като неспособно за управление без центъра, което също много ми харесва като политическа оценка и изцяло съм съгласен с нея. За да има коалиция след изборите, трябва да са ясни позициите и на партньорите, които участват в това управление. Нека да припомним, че г-н Ахмед Доган заяви, че ляво управление преди 2010 г. би било вредно за България. Споделям изцяло тази позиция. Разбира се, много е важно да имаме предвид и досегашната позиция на НДСВ, която като либерална формация стои в център-дясно в политическото пространство. Нормално е преди избори, когато говорим за следизборни коалиции, да си даваме сметка за това, че те ще възникват на базата на конкретните резултати.

В: НДСВ е нееднородна организация, очаквате ли подреждането на листите да предизвика нови взривове на напрежение?

- За добро или за лошо това не е проблем само на НДСВ. Не мога да дам пример в България, може би само с изключение на ДПС, за еднородна политическа организация. Не вярвам партията да има проблеми при реденото на листи. Ясно е изказването на нашия лидер, че той ще има пряко и компетентно отношение по подреждане на листите, защото вече познава хората и своята собствена формация. Така че очаквам да има яснота и непротиворечиви решения, които да бъдат и правилни за бъдещето на България.

В: Какви са шансовете за широка дясна следизборна коалиция с участието на НДСВ?

- Запознах се с изказването пред "Дневник" на г-н Филип Димитров, който заяви, че вдясно ще има обединение или обединения, но трябва да се изчака есента. Общо взето от 1990 г. насам с него имаме много малко разлики в позициите си. Ще направя лека добавка към неговото изказване. Надявам се, че наистина ще има дясноцентристко управление, защото това поне за следващия мандат 2005-2009 г. е наистина правилният избор за България.

В: Трябва ли НДСВ да започне този път отрано подготовката за парламентарните избори?

- Предстоящият вот ще е различен както от парламентарните избори през 2001 г., така и в по-голяма степен от местните избори през 2003 г. Затова трябва да започнем подготовката по-рано. Според мен още през октомври трябва да са изградени политическите структури за предизборната подготовка. Нужно е и да формираме щаб за успешна кампания.