"Супер Боровец" ще се сдобие и с магистрала
Изграждането на бъдещата магистрала е заради грандиозния проект "Супер Боровец", в чиято реализация е впергната правителствена работна група и обществен комитет, начело с премиера Симеон Сакскобургготски. С плана за новото трасе е запознат и министърът на регионалното развитие Валентин Церовски. Именно неговото ведомство трябва да представи идеи за решаване на проблемите с пътищата до курорта и изграждането на водоснабдителната и канализационната мрежа.
Не е ясно колко ще струва новата магистралата, но арх. Виделов уверил общинските съветници да не се притесняват, защото от предприсъединителните и структурни фондове на Европейския съюз били предвидени 7 млрд. евро за инфраструктура. "Ако съоръжението се построи, пътят от София до Боровец ще се съкрати с 15 км и до курорта ще се стига за половин час", каза кметът Николов. Той уточни, че засега всичко е още в начален етап.
Проектът на инж. Бояджиев предвижда два варианта - или четрилентов първокласен път с ширина 20 метра, или едно високоскоростно магистрално платно. Планираната скорост е 120 км/час. Трасето ще тръгва от автомагистрала "Тракия", като при Нови хан ще се направи отклонение през ловното стопанство "Искър", за да мине източно от язовир "Искър" и стигне до съществуващия път за Самоков. Планира се източен обход на града, за да не минава движението през центъра. Освен това се предвижда да се свържат двете магистрали "Тракия" и "Струма". Идейният проект е даден и на Изпълнителна агенция "Пътища" за становище.
Това е поредният голям балон, коментира председателят на сдружението "Еко Рила" Йордан Терзийски. За проекта "Супер Боровец" само се говори, но реално все още нищо не се прави. Този път е хубаво да се изгради, но не е реалистично, защото минава през териториите на бившето ловно стопанство на УБО, освен това трябва да се построи и мост над язовир "Искър", за да се свърже с пътя към Самоков, което е доста скъпо съоръжение, посочи той.
Яснота за това какви точно и колко съоръжения ще се изградят по проекта "Супер Боровец" ще има след одобрението на общия устройствения план, каза Олимпи Кътев, управител на Софийска област и председател на обществения комитет. Преди това екологичното министерство трябва да одобри доклада за оценка на околната среда. Приемането на двата документа трябва да стане до края на октомври. "Ако всичко върви нормално, считам, че в началото на пролетта ще може да започне строежът на кабинковия лифт, който ще свързва "Нисък Боровец" през "Соколец" с "Маркуджиците", каза добави Кътев. Планира се лифтът да бъде построен от смесено дружество, в което акционери са банкерът Емил Кюлев чрез едноличното си дружество "Котракт 99" ЕООД с 51%, "Главболгарстрой" с 16% и "Енергокомплект" с 8%. Самата община Самоков ще държи 25% от капитала срещу апорт на 807 дка земя и гори, оценени на близо 3 млн. лв. Италиански и испански инвеститори също вече са заявили намеренията си да инвестират в курорта, каза Олимпи Кътев.