Консултанти правят мрежа за качествени услуги

Консултанти правят мрежа за качествени услуги

Големи консултантски агенции са подготвили информационна мрежа за потенциалните инвеститори, която да ги улесни в търсенето на фирми за различни услуги. В системата ще се включат правни кантори, финансови анализатори, агенции за човешки ресурси, университети и научни звена към БАН, както и институции за изготвяне на секторни и пазарни изследвания, необходими за ориентацията на чужди и български компании в актуалната икономическата среда.

Целта е да се ограничат случаите, в които във връзка с бизнес намеренията си и чужди, и български компании получават некачествено обслужване. Идеята за обособяването дошла тъкмо от консултанти, пострадали от нелоялна конкуренция на агенции, които давали подвеждаща информация на инвеститорите.

Подобни мрежи съществуват в Чехия и Ирландия и са доказали своята ефективност. Идеята у нас ще се реализира чрез сайт в интернет на адрес www.iinbulgaria.com, който ще заработи официално идния вторник. Тогава ще бъдат обявени и първите участници в мрежата. Съучредители на регистъра са Българската международна бизнес асоциация (БИБА), Агенцията за инвестиции и Американската агенция за международно развитие (USIAD), която участва и с част от финансирането на портала.

Консултантите ще бъдат включвани в мрежата, след като подпишат своеобразен Кодекс за качество, гарантиращ добрата им репутация. Така клиентите ще са сигурни в достоверността на информацията и в нейното качество. С предимства ще се ползват компании с международен стандарт за качество, а също и членове на реномирани международни организации

"Има фирми, които подронват авторитета на професията и могат да отблъснат инвестиции от страната", обясни изпълнителният директор на БИБА Адрияна Тошева-Сукова. По думите й включването в сайта ще бъде гаранция, че компаниите са с доказано качество на предлаганите услуги. Необходимостта от това била потвърдена и от изследване на "Алфа рисърч", направено по поръчка на Агенцията за инвестиции сред консултантски агенции.

Друг мотив за създаването на мрежата е липсата на актуална информация, която фирмите търсят от държавните институции. Въпреки усилията на администрацията да представя новостите в законодателството официалната информация често е остаряла, предизвиква неясноти и несигурност в инвеститорите, сочи изследването на "Алфа рисърч". "Предприемачите, които за първи път идват в България, не знаят точно какъв вид услуги могат да получат от правните кантори или агенциите, а чрез регистъра ще се запознаят с областите, в които са профилирани. Така ще пестят време и ресурси", поясни Тошева. Участието в сайта, както и ползването му от потребителите ще бъде безплатно. След като подбере консултантската агенция, инвеститорът сключва договор при съответното заплащане. Като вид промоция на сайта се обсъжда първият час от консултантските услуги също да бъде безплатен.

Друго изискване към консултантите е с дейността си да "повишават инвестиционния имидж на България като стабилна и надеждна за инвестиране страна".

Георги Събев от адвокатската кантора "Събев и съдружници" заяви, че одобрява идеята на сайта на Агенцията за инвестиции да има регистър на лоялните консултанти и ще кандидатства за членство. "Всеки консултант би одобрил подобен публичен регистър, но няма гаранция, че подписвайки Кодекса за качество, компанията ще спазва правилата, след като това не е регламентирано законово", коментира Лъчезар Богданов от анализаторската агенция "Индъстри уоч". Според него налагането на правила в даден бранш крие риск и води до картелизиране на пазара на дадени услуги. Тази тенденция на затваряне на професиите започна с гилдията на лекарите и адвокатите и се насочва към професиите на счетоводителите и архитектите, които също въведоха етичен кодекс за своите членове. "Чрез тези изисквания видимо се отсяват некоректни фирми, но съществува опасност да се затрудни достъпът на млади хора във всяка професия", смята още Богданов.

"С въвеждането на кодекса за качество не слагаме бариери пред потенциалните участници в мрежата", уточни Тошева. Целта на организаторите е да гарантират минимално ниво на обслужване на инвеститорите, така че този скъп интелектуален продукт да намери своите адресати. Представители на малки консултантски агенции обаче определят критериите за участие като твърде високи, защото се дава изява само на мастодонтите в бранша, чиито възможности за реклама са големи, за сметка на малки кантори и агенции, които работят по правилата, но не разполагат с големи екипи и средства за популяризиране на дейността им.

каре:

Условия за членство в мрежата

* Квалификация в съответната област, удостоверена с международно признати дипломи за образование и със сертификати

* Значителен опит в областта на чуждестранните инвестиции или друга сфера на бизнеса с международен характер, доказана фирмена история или поне 5-годишна практика или професионален опит на висшето ръководство

*Поне петима професионалисти сред служителите, владеещи перфектно английски и още три други езика освен български.

*Да предлагат на чуждите инвеститори поне една от следните услуги - юридически или мениджърски консултации, счетоводство, анализ на риска, общ анализ, инвестиционно банкиране, управление на ценни книжа и образователни услуги

* Репутация на лоялен партньор, защитаващ най-високите стандарти за качество.