Лидия Шулева лансира свои идеи за образованието

Лидия Шулева лансира свои идеи за образованието

Насърчаване на конкуренцията между частните и държавните училища, въвеждане на по-гъвкави форми за завършване, финансиране чрез ваучери, увеличаване на задължителния стаж за средното и висшето образование и осъвременяване на учебните програми са главните идеи на правителството за модернизация на системата. Те бяха формулирани от финансовия министър Милен Велчев на обществената дискусия, в която взеха участие представители на политическите, икономическите и академичните среди. Образователният министър Дамянов беше най-умерен и заяви, че политиците не трябва да са крайни реформатори и имитатори на чужди модели.

В дискусията за бъдещето на образованието за първи път активно се включи и вицепремиерът Лидия Шулева. Тя изрази мнението, че

безцелното наливане на пари

в нереформираната образователна система е абсолютно безсмислено. Шулева също заговори за меморандум за съгласуване на действията за модернизацията на образованието. В него трябва да се запишат конкретни стъпки и едва след реализирането на един проект да се отпускат средства за следващия.

 Мнението й беше посрещнато с недоволството от част от участниците в дискусията. Директорът на Националната природо-математическа гимназия Петър Недевски каза, че училищата във всеки един момент се нуждаят от пари за подобряване на материалната база например.

Друга идея на Шулева е да се предостави възможност на децата да завършват по-рано училище и така да добиват преждевременно образователна степен. Освен това трябва да се развие системата на профилирано и професионално обучение за тези, които не искат да учат до 12 клас, предложи тя.

Според плана на министър Велчев средните училища - независимо дали са държавни или частни, ще се финансират по три пера.

На първо място това е сумата, която държавата ще дава за издръжката на един ученик и в нея ще влизат и парите за учителските заплати. Това ще е ваучерът.

Ученикът ще избира училището

и ще дава своя ваучер в него, като това може да е както държавно или общинско, така и частно заведение. По думите на зам.-министъра на финансите Любомир Дацов, за да заработи тази система, трябва да се осъществи сериозна подготовка на техническото обезпечение и на организацията на преподаване.

На първо място трябва да се създаде специална информационна система с имената и личните данни на всички ученици в цялата страна. В нея ще се въвежда информацията за училището, в което е детето, специалността, евентуалната смяна на учебното заведение и други. В момента вече се работи по такава система и според Дацов трябва да се доразвие за нуждите на ваучерното финансиране.

На второ място според идеята на Велчев парите ще се дават от Министерството на образованието на онези учебни институции, които печелят проекти.

Това ще са различни програми, които ще са допълнение към общообразователния минимум на учебните планове. Третото перо ще се осигурява от родителите или собственика на училището, а именно държавата, общината или фирма. Велчев обясни, че ако училището реши, то може да въведе и допълнителни такси или да инвестира от собствения си бюджет за повишаване на качеството. Велчев обаче не можа да отговори на въпроса как ще се контролира прекомерното увеличение на таксите в районите, където има само по едно училище и децата не могат да избират къде да отидат.

На критиките, че обществото ще е против държавата да издържа частните училища, Велчев отговори -

"Положението е като в здравеопазването

където държавата дава пари на частните болници. Хората нямат нищо против да се лекуват в тях."

Ректорът на Русенския университет проф. Марко Тодоров постави въпроса дали е необходимо да се закриват училища, или трябва да се помисли как да се спасят проблемните или онези, които са в обезлюдени райони.

Подобен модел за финансиране се предвижда и за висшето образование, където ваучерите ще се дават на определен брой студенти. Това изисква въвеждането на единен изпит за влизане в университетите. Дамянов обясни, че националният зрелостен изпит в края на гимназията може да изиграе ролята на тест за избор на най-добрите студенти.

----------------------------------

По време на дискусията за пореден път работодателите изразиха недоволство от ниското качество на висшето образование. Изпълнителният директор на "Метро кеш енд кери" Емилиян Абаджиев обясни, че той е провел хиляди конкурси за работа, но много трудно е намирал необходимите кадри. Същото мнение изказа и председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев. Шулева посочи, че законово трябва да се регламентира възможността фирмите да дават стипендии и да организират продължителни стажове за учениците и студентите. В официалното си изказване тя категорично заяви, че тези промени ще залегнат в новия Закон за висшето образование, който "е предвидено да се приеме през 2005 г.".

В същото време Игор Дамянов каза, че в Министерството на образованието има само идея, но не се работи по нов закон. По думите му до края на мандата на това правителство не може да се приеме нов документ.

-------------

В училищата ще се въведе обучение срещу корупцията, съобщи Наталия Димитрова от "Коалиция 2000", която е в експертната група по проекта. Тя е подготвила специален "Наръчник за корупцията в сто отговора". В раздел “Корупцията в България” са посочени конкретни казуси от миналото. Наръчникът ще излезе в тираж от 2 хил. бройки до края на октомври. Той ще бъде разпределен в регионалните инспекторати, откъдето ще организират обучение на учителите по антикорупция.