Обучениe за мениджъри

Обучениe за мениджъри

Ако наблюдаваме внимателно дейността на мениджърите, ще забележим, че:

- те са заети хора и работят много

- работата им е накъсана и разнообразна

- имат много контакти с други хора

- получават и предават голям обем от информация.

Ако ги запитаме за какво използват времето си, те не могат да ни отговорят.

Разпределянето на времето е само един от проблемите

който мениджърите срещат в работата си. Мениджмънтът не се свежда само до традиционното планиране, организиране и ръководене на човешките и материалните ресурси. Всекидневните и дългосрочните задачи, обективните и субективните фактори поставят мениджърите пред различни предизвикателства, за които те трябва да имат необходимата подготовка. Мениджърските умения безспорно не се учат в университета, не могат и да се усвоят от книгите. Но когато ръководителите на компаниите познават типовете проблемни ситуации, те могат да се подготвят за тях и да реагират адекватно на трудностите.

Даница Пург, директор на Висшето училище по мениджмънт в словенския град Блед, обяснява, че има голяма разлика между мениджър и лидер. Мениджърът по думите й трябва да организира, координира, контролира и бюджетира. Лидерът обаче е мениджър, който има визия за нещата, който знае как да обедини хората в екип и да ги накара да работят в името на корпоративната стратегия.

Има различни възможности за повишаване на мениджърската и професионалната култура и квалификация. Една част от способностите се придобива още по време на следването, а другите се създават в процеса на работа и от всекидневния опит. Днес обаче все повече предприемачи в България осигуряват на своите служители и мениджъри специализирани обучения.

Има редица консултантски компании, които под една или друга форма предлагат специализирано обучение за мениджъри. Те с времето са доказали професионализма в методите и подхода при обучението и може да се разчита на резултат от дейността им. Различните фирми предлагат и различно съдържание на програмите. Това може да са курсове за така наречените soft skills (меки умения). Към тях влизат умения за комуникация, преговори и отношение към хората, способност за работа в екип, за провеждане на делови разговори и интервюиране, грижа и работа с клиенти, управление на продажбите, умения за презентация, за управление на екипи и други компетенции, необходими за ръководенето на фирмата. Освен това консултантите провеждат и специализирани обучения по теми, характерни за работата на мениджъра.

Вътрешни обучения

Това са така наречените закрити обучения, които се организират вътре в самата компания. Провеждат се с помощта на външен консултант или екип от консултанти. В началото те се запознават със спецификата и дейността на компанията, опознават корпоративната култура отвътре и имат възможност да изучат силните и слабите страни в управлението й. На базата на подробен анализ те изготвят специална програма, по която да бъдат обучени мениджърите.

Положителното при този вид вътрешни обучения е персоналното отношение на консултантите както към самите "ученици", така и към проблемите на компанията като цяло. Във всяка конкретна ситуация обучаващият се мениджър може да получи необходимия съвет как да излезе от нея. Продължителността на обучението също зависи от неговата необходимост и от желанието на поръчителя.

След приключването на курса се прави анализ на инициативата и могат до известна степен да се проследят успехите на обучението.

По думите на HR мениджъра на "Колиърс" Иван Велков някои от уменията могат веднага да се проследят. Такива са например възможностите на мениджъра да презентира даден проект, идея, казус. Част от уменията обаче са свързани не толкова с повишаване на квалификацията, колкото с личността на мениджъра, и те се доказват в процеса на работата и при следващата проблемна ситуация.

Голяма част от консултантските дружества по човешки ресурси разполагат с експерти, които могат да се наемат за вътрешно обучение. Освен това има и специализирани консултантски фирми, чиято основна дейност е именно обучението и организирането на специализирани курсове. Съвременните методики налагат обучението да не се провежда под формата на лектор и слушащи, а чрез интерактивни методи и разиграване на реални ситуации, игри, дискусии. Оценката на постигнатото може да се проследи както по време на самия курс, така и в края. Някои от консултантските компании са "Дикон" - www.dicon-bg.com, Британският съвет - www.britishcouncil.org, "Еймс хюман кепитъл" - www.aims.bg, "Конултийм" - www.consulteam.bg, "Дитерамбконсулт" - www.diterambconsult.com, "Торо груп С" - www.torogroups.com, "Ню ай" - www.new-i.com. Има и компании, които се занимават само с обучения по поръчка, като "Хил интернешънъл" - www.hill.bg, "Синектика консулт" - www.synecticaconsult.com, "Дочева и партньори" - www.docheva.com, и други.

Някои от големите търговски дружества вече имат достатъчно опит и провеждат част от вътрешните обучения със собствени ресурси. Основната задача при това е на HR отделите, които имат задачата да подберат темите за обучение, съдържанието и програмата. Има и такива, които наемат консултанти от чужбина. Клоновете и представителствата на международни компании ползват услугите на консултанти, които обслужват фирмата майка. Според Иван Велков външният експерт може по-обективно да прецени нуждата от повишаване на квалификацията на мениджърите и да определи кои са пропуските в подготовката.

Открити семинари

Другата форма за създаване на мениджърски умения е чрез участие в така наречените открити семинари. Консултантските компании представят периодично график на инициативите, които ще организират, и темите, по които ще обучават. Най-често информация за това може да се намери на страниците им в интернет. Семинарните курсове продължават един или два дни по няколко часа. Провеждат се в групи от 20 до 40 души средно. Програмата при някои от тях е стандартна и покрива актуалните умения, които трябва да владее мениджърът. Други обаче се правят по предварителна заявка от страна на участниците. "Бизнес образование за международно икономическо развитие" (BEIED) например провежда предварителна анкета между участниците с цел да установи кои са според тях актуалните и проблемните области в управлението на компанията. На базата на тази анкета се съставя и програмата на семинара.

Откритите семинари се провеждат в повечето случаи под формата на дискусия между лекторите и участниците по проблемните области от дейността на мениджърите. Програмата съдържа и представяне на реални примери от практиката как може да се преодолее дадена ситуация. Някои от семинарите се провеждат на английски език, когато лекторите са чужденци. В Британския съвет всички семинари са на английски. Целта на обучението е да помогне на мениджърите да усъвършенстват комуникативните и бизнес уменията си и да задълбочат познанията си за езика.

Обикновено в края на събитието между "учениците" се разпространява анкетна карта, в която те могат да опишат впечатленията си от програмата и ползите, които обучението ще им донесе. На базата на тази анкета консултантската компания може да нанесе корекции в организацията на семинара за следващия път. Повечето от фирмите, които провеждат вътрешния обучения, организират и открити семинари за мениджъри. Освен това има и акредитирани центрове за професионално обучение. Такива са Националният център за професионално обучение в системата на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и Центърът за професионално обучение при Българската стопанска камара (БСК).

-------------------

Иван Велков, HR мениджър в "Колиърс":

Мениджърите в компанията трябва непрекъснато да търсят баланс между международните стандарти, по които работим, и особеностите на бизнес средата в България. Това е сериозно предизвикателство пред тях и ги изправя пред ситуации, които понякога създават напрежение. Затова организираме вътрешни обучителни курсове. Участниците в тях се учат да се справят с тези проблеми ситуации.

При обученията обаче не стига само да се преподават soft skills. Мениджърите се нуждаят и от вътрешна психологическа гаранция, че могат да се справят с проблема. Те трябва да разберат, че усложнената ситуация в бизнеса е плод на обективни фактори и не е причинена от самия мениджър. Той обаче трябва да знае как да излезе от нея. При организирането на вътрешните обучения сме ползвали услугите на вътрешни и външни консултанти. В повечето случаи обаче предпочитаме външните, защото те могат да дадат по-обективен поглед върху нуждата от обучение. Поръчвали сме специализирани курсове за нашите мениджъри на консултантски компании. Обикновено подготовката за едно такова обучение продължава няколко седмици.

---------------------

Нина Михайлова, HR мениджър в "Метро кеш енд кери":

Провеждаме обучение на мениджърите в компанията основно по два начина - чрез вътрешни обучители и чрез външни консултантски фирми. Мениджърите имат нужда от специализация в две основни насоки - да управляват времето си и да поставят целите си правилно. Мениджърът не трябва да се превръща в роб на документацията. Той трябва да разполага с достатъчно време, за да работи ефективно. Освен това трябва да преценява ситуацията и да може да определя приоритетните си задачи. На тези две неща наблягаме при обучението на нашите мениджъри наред с познатите и задължителни soft skills. Една от последните програми, които организирахме, се нарича "Седемте навика на високоефективните хора" и тя учи мениджърите как най-ефективно да разпределят задачите.

Имаме изградена корпоративна програма за обучение и квалификация и тя до голяма степен се изпълнява от вътрешни експерти. Те са за предпочитане, защото познават компанията детайлно и знаят къде да поставят акцента в обучението. Наблюденията ни са, че външните консултантски компании са подходящи най-вече при провеждането на общите мениджърски обучения.

---------------------

Цветан Давидков, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" и експерт по HR: Резултатите се измерват с метода "360 градуса"

 

B: От какви обучения имат нужда мениджърите?

- Мениджърите трябва да имат развити базови управленски умения и да могат да планират, организират, ръководят и контролират. Оттам нататък всеки определя своя управленска роля, според която да ръководи фирмата. Проучвания, направени сред мениджърите в държавната администрация, показват от какво обучение имат нужда. Проблемите са сходни с тези в частния сектор. Управителите на високо ниво посочват, че имат нужда от повишаване на квалификация по отношение на делегирането на права, стратегическото планиране и управлението на времето. Често срещан отговор е нуждата от обучение за презентиране. Те искат и обучение за вземане на ефикасни управленски решения, лидерски умения, способност за стимулиране и мотивиране на екипи.

 

B: Кои са подходящите обучения?

- Те вече са доста популярни - когато се открие нуждата от дадено обучение, служителите се изпращат на семинар или за тях се провежда вътрешно обучение. Вече доста компании предлагат обучения по базовите мениджърски умения. Има и друг модерен начин, разпространен в големите компании - повечето от тях имат вътрешна интрнет мрежа и по нея може да се провежда дистанционно обучение.

 

B: Как става измерването на резултатите?

- Много от компаниите са въвели като корпоративна политика да провеждат атестации на служителите. Това може да става веднъж в годината, но може и да е на три месеца например. Има една интересна система за оценяване - т.нар. оценяване на 360 градуса. Провежда се анкета между клиентите, ръководството, служителите и се получава обратна връзка по отношение на неговите възможности. Така се проверява кои са силните и слабите страни в неговия маниер на управление.