Превозвачите спорят кой да овладее АЕБТРИ
АЕБТРИ е изключително важна за бранша организация, тъй като определя цената на ТИР карнетите, издава ги и е гарант по тях. Тя провежда политиката на Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) в България, определяща изискванията към компаниите, за да имат достъп до ТИР режима.
Асоциацията предлага и различни услуги за решаването на проблеми на български превозвачи на чужда територия. Системата ТИР позволява превозвачите да си спестят митническата обработка на товарните превози на всяка граница. Притежатели на камиони с ТИР карнети не подлежат на контрол по транзитните митнически пунктове с малки изключения. АЕБТРИ гарантира пред митническите власти с 50 хил. долара, че стоката в камиона е проверена, обмитена и запечатана.
В момента в асоциацията членуват 84 компании, а още 200 са кандидати.
Сред членовете на организацията са оформени два лагера. Първият поддържа досегашното ръководство и следваната от него политика. Към този лагер са компании, които членуват в Националната транспортна камара и Съюза на автомобилните превозвачи, чийто председател Георги Петърнейчев е и в ръководството на асоциацията. Вторият лагер е около големите компании в бранша, които твърдят, че сегашното ръководство на организацията не защитава интересите на дружествата.
Те смятат, че асоциацията трябва да работи като неправителствена и да поеме още дейности, като например обучението на шофьорите. В този лагер попадат членовете на Националното сдружение на българските автомобилни превозвачи и Националното сдружение на превозвачите. От тези среди се очаква предложение за смяната на сегашното ръководство. Нито един представител на двата лагера не пожела да застане с името си.
Компаниите, които ще получат възможност за участие в управлението на асоциацията, ще имат контрол върху пазара, тъй като в момента ползватели на ТИР карнети в България са около 3600 фирми от общо лицензирани за международен транспорт 4500. Според различни източници именно под натиска на големите компании асоциацията наскоро намали с 10 на сто цената на карнетите. В края на миналата седмица пък отложи въвеждането на по-строгите изисквания за превозвачите. Управителният съвет мотивира решението си с факта, че транспортният пазар е свит и голям брой компании няма да могат да отговорят на условията.