Световно изследване: Качеството на образованието прогресивно се влошава
Изводите са категорични - ако допреди осем-десет години България се конкурираше за челните позиции по брой на отличници по математика и природни науки, днес повечето от децата попадат в графата на "двойкаджиите". Изоставаме както след повечето страни от Централна и Източна Европа, така и в някои случаи след държави като Малайзия, Нова Зеландия, Филипините и Кипър.
TIMSS се прави веднъж на четири години и досега е имало два доклада - през 1995 г. и 1999 г. Изследването класира знанията на осмокласниците по определени критерии в четири нива - напреднало, добро, средно и слабо, в зависимост от точките, които страната е получила. Максималният брой точки е 625. Изследвани са общо 4117 ученици от България. По математически умения българските деца се нареждат на 25-о място и само една позиция над средното ниво за света. При природните науки сме на 24-о място. В сравнение с първото изследване през 1995 г. спадът е от 66 точки при природните науки. Загубата при математиката е 39 точки.
Тревожни са резултатите, които отчитат каква част от учениците отговарят на критериите и попадат в графата на отличниците. Докато преди девет години 17 на сто от българчетата са имали шестици по математика и са достигнали най-горното ниво, сега те са едва 3 на сто. Това нарежда страната ни на 20-о място. До второто ниво са се класирали 19 на сто от учениците, а през 1995 г. те са били 40 на сто.
Голямо изоставане има и при сравненията на знанията по природните науки. При първия доклад преди девет години 22 на сто от българските ученици попадат в графата на отличниците. В настоящия документ "най-добрите" са едва 4 на сто. Почти два пъти е намалял процентът на учениците от втората група и те в момента са малко над 20 на сто. Всички останали не са успели да преминат границата на групата на "средните" или "слабите".
Следващият тревожен факт се вижда при резултатите на децата от най-слабата група. Едва 81 на сто от учениците са достигнали до нивото на слабите и това означава, че останалите 19% въобще не са покрили минималните критерии за усвояване на знанията по природните науки. При математиката картината изглежда по същия начин - и там отпадналите деца са около 20 на сто. В тази класация България е изпреварена от Румъния, Сърбия, Словения, Литва и Латвия.