Вили Бетц свива бизнеса си в България заради разрешителните

Вили Бетц свива бизнеса си в България заради разрешителните

Най-голямата транспортна компания у нас - "СОМАТ-България", която е собственост на германската група "Вили Бетц", ще изтегли част от камионите си и ще преразгледа инвестиционната си политика у нас, ако министърът на транспорта и съобщенията Николай Василев не преразгледа решението си за разпределението на многократните СЕМТ разрешителни. Това обяви търговският директор на компанията Димитър Николов.

Първите петдесет камиона се очаква да бъдат изтеглени още до края на януари. СОМАТ получи в края на 2004 година от министерството само половината от полагащите й се СЕМТ-ове, след като бе обвинена от конкурентни фирми във фалшификации на отчетни документи. Тъй като за подобни нарушения правилата предвиждат дисквалификация на кандидати за разрешителни, местни превозвачи поискаха СОМАТ да бъде лишена от тях и организираха протести. СЕМТ-овете позволяват в продължение на годината да се извършват многократни превози до страни от ЕС, без да се заплащат пътни такси.

Във вторник около 60 камиона на Националното сдружение на българските превозвачи протестираха в столицата. Останалите браншовици, въпреки че подписаха декларацията срещу СОМАТ, се разграничиха от уличните действия. Протести имаше също в Пловдив, Шумен, Свиленград, Плевен, Враца и Харманли с искане за отнемане на всички разрешителни от СОМАТ. В същото време протестираха и служители на наказаната компания.

Транспортното министерство се оказа в сложна ситуация - подложено на натиск и от двете спорещи страни. Във вторник обаче оттам не дадоха сигнали, че ще променят досегашната си позиция и взетото вече решение за разпределението на разрешителните. "Няма да разглеждаме каквито и да било искания под натиск", заяви заместничката на Василев Анелия Крушкова. Тя се срещна и с протестиращите превозвачи, и с представители на СОМАТ. Според нея взетото решение е правилно, освен това са избегнати опашките за разрешителни в началото на годината. По думите й от решението на министерството на практика са останали недоволни всички. Очаква се след завръщането си от чужбина министър Николай Василев също да се срещне със засегнатите.

От ведомството отказват да дадат по-подробни мотиви за отнемането на част от разрешителните за СОМАТ. Крушкова посочи, че очаква информация от Гранична и Икономическа полиция по обвиненията срещу компанията. Тя е поискала проверка и на всички превозвачи, които са получили СЕМТ-ове. Според източници от бранша мярката срещу СОМАТ е взета и под външен натиск, тъй като и от други страни постъпили сигнали за нарушения. Министерството не коментира тази информация.

Никога не сме използвали фалшиви документи, обвиненията срещу нас са абсурдни, заявиха от компанията на Вили Бетц. Оттам твърдят, че още не са запознати с внесените в министерството уличаващи документи.

След решението на министерството за намаляването на разрешителните наполовина 120 от камионите на СОМАТ не са успели да изпълнят поетите задължения. Компанията има 700 камиона с българска регистрация, които отговорят на екостандарта Евро-3. През 2004 година взехме решение да увеличим инвестициите си в България и Турция, подчертаха от ръководството й. В края на 2004 г. СОМАТ откри логистичен център в София, в който вложи 15 млн. лв., и планира да открие такъв и в Бургас. През годината превозвачът увеличи с 200 камиона парка си в България. От покупката на дружеството през 1994 г. досега в дейността му са инвестирани над 200 млн. евро.

Компанията ще оспори решението на Василев пред Върховния административен съд, съобщиха още от дружеството. Дори тя да спечели делата, едва ли ще може да придобие всички полагащи й се разрешителни, защото те вече са разпределени между останалите превозвачи и би могла да получи единствено отнети от недобросъвестни притежатели, обясниха от транспортното министерство.

Служителите на СОМАТ, които са ощетени от решението на министерството, също протестираха вчера. При новата ситуация е спряно назначаването на около 200 шофьори. В момента в компанията работят около 3000 души. Превозвачът обслужва големи търговски вериги като "Бош", "Метро", "Шел", "Практикер", "Краффутс", "Лукойл" и ОМV. Повече от шефовете на тези компании не бяха намерени за коментар, тъй като в момента отсъстват от България.

Ако се стигне до оттеглянето на СОМАТ от пазара, протестиращите твърдят, че могат да заемат мястото й. Това обаче едва ли е възможно, смятат експертите. В момента фирмата на Вили Бетц притежава около 1/3 от всички автомобили от стандарта Евро-3. На българския пазар ще се настанят турски и полски превозвачи, смятат пък от транспортното министерство.

----------------------------------------------

През 2001 г. в Германия беше предприето разследване на "Вили Бетц" заради подозрения в укриване на данъци и социални осигуровки, както и заради подкупване на държавни служители в Грузия и Азербайджан. Според публикации в сп. "Шпигел" от 2001 и 2002 г. властите откриват, че базираната в Перл, Заарланд, компания "Фиксемер" (FIXEMER), свързана с "Вили Бетц", е регистрирала голяма част от своите 1000 камиона в бившите съветски републики, с което е скрила данъци и социални плащания в Германия за близо 50 млн. евро. Арестувани са трима мениджъри от "Фиксемер" за подкуп на грузински и азербайджански служители, а през 2003 г. - и изпълнителният директор на "Вили Бетц" Томас Бетц. Освободен е след плащане на гаранция в седемцифрена сума. Той признава за плащания, по-малки от 1 млн. евро, но не за подкупи, а за транспортни разрешителни в двете кавказки страни, както и в България. В голямо разследване на "Шпигел" от 2002 г. се разказва за арестуван от граничните власти в Германия съмнителен камион на компанията. Шофьорът, който бил българин, нямал разрешение за престой в Германия, но имал договор за работа с испанското подразделение на "Вили Бец". Бордовият камион бил с руски номера, а ремаркето - с холандски