Образование с кифли и без дисциплина
Според фактите, посочени от Юлиян Попов обаче, проблемите на образованието тръгват от средното, а не от началното училище. Данните на Националния статистически институт категорично показват, че броят на децата в началното училище през последните десет години расте. Също така качеството на образованието от първи до четвърти клас е изключително високо, каза участникът в няколко международни проекта в сектора.
Изследванията на TIMSS (организация, която наблюдава образованието в повече от 50 държави в света) открояват също тенденцията за рязък спад в дисциплината в българските училища през последните четири години. През 2003 г. едва 4 на сто от училищата у нас казват, че нямат проблем с дисциплината. Според Попов основната причина за влошаването на този показател не е нито материалната база, нито малкото средства, които се отделят за образование. Сравнителният анализ показва, че няма съществена разлика между средствата за образование като процент от БВП в България и в Германия, Испания и Ирландия например. Друго международно изследване (на PISA) показва, че материалната база средно за страната не е по-лоша от тази във Великобритания и Норвегия. "Четирите безспорни извода са, че качеството рязко спада и дисциплината се влошава. Остава да разберем как и защо", каза експертът.
Политиците:
Татяна Калканова - НДСВ:
- Базисните знания не са достатъчни, трябват допълнителни умения
- Проблемът е, че има много добри и много лоши училища
- Всички трябва да се обединим в надпартийно споразумение
Анастас Герджиков , "Новото време":
- Дори да говорим едно и също, ще си го говорим сами. Преди изборите е трудно да седнем на една маса
- Трябва системен подход при обновяването на нормативната наредба
- Имаме нужда от наш конкурентен модел, а не да копираме чуждите
Веселин Методиев - ДСБ:
- Надпартийно споразумение може да има само в тоталитарна държава
- Не може да пестим от квалификацията на учителите, да даваме парите за кифли и да вдигаме летвата за качеството
- Защо няма представител на ДПС? Те имат проблем с присъствието си в управлението като цяло
Младен Влашки - СДС:
- Не е новина, че образованието е остаряло. Липсва политическа воля за обединение
- Децата трябва да се учат да интерпретират, а не да зубрят факти
- Нужна е независима агенция за оценяване на образованието
Петър Димитров - БСП:
- Връщане на медицинските кабинети в училище
- Матурата да влезе в сила за тези, които сега започват средното си образование
- Не може този, който се грижи за душата ти, да взима повече от този, който поддържа ноктите ти
Икономистите:
Георги Ангелов - Институт за пазарна икономика
- Всички училища да станат частни и да се конкурират помежду си. Лошите да фалират и да ги купи някой друг
- Ролята на държавата трябва да се ограничи
- Да има свободен достъп до пазара на средното и висшето образование
Александър Божков - Център за икономическо развитие
- МОН и образованието трябва да се отърсят от своята скованост
- Два пъти в годината учителите трябва да се пращат на курсове за квалификация
- След десет години ще има нови технологии, а хората ще са същите
Юлиян Генов - Съюз на българските работодатели
- Сега има спад, но съм сигурен, че след три-четири години качеството ще се повиши. Това са децата, които са родени в най-трудните години
- Продължаваме да произвеждаме "послушни" деца
- Не трябва на гладния да му даваме риба, а да го научим сам да си я улови
Поглед отвътре
Александър Батимов - директор на гимназия в Хасково
- Как се разпределят кифлите и компютрите? В някои училища се доставят два пъти компютри. Защо няма централна кухня за кифлите
- Има много хубави идеи и никакви принципи
- При нас има две училища в една сграда. Защо не се обединят
Ева Борисова - фондация "Родител"
- Свободните часове в училище трябва да се забранят
- Системата за поощрения и наказания трябва да се реформира. Не може да има само санкции
- Училището има нужда от система за консултации
Веселка Василева - директор на училището в с. Окорш
- Една трета от децата при нас живеят без родителите си, които работят в градовете или в чужбина
- Стараем се да задържаме учениците с различни занимания извън училище
- Трябва да помислим за психичното им здраве, имаме нужда от психолози