Образование с кифли и без дисциплина

Образование с кифли и без дисциплина

"В последните години се наблюдава задълбочаваща се тенденция на намаляване броя на учениците, които отпадат и не посещават училище...", гласи първото изречение от националната програма за по-пълно обхващане на учениците в задължителната училищна възраст. "Защо трябва да задържаме децата в училище, след като "тенденцията за отпадане намалява", попита експертът Юлиян Попов в изказването си по време на кръглата маса "Кифли и качество... в какво образование инвестираме", която се проведе в четвъртък. Срещата беше организирана от институт "Отворено общество" и в нея взеха участие политици, специалисти и директори на училища. Министерството на образованието и науката не се отзова на поканата. Поводът за дискусията беше решението на управляващите да похарчат 19 млн. лв. за мляко и кифли за всички деца от първи до четвърти клас.

Според фактите, посочени от Юлиян Попов обаче, проблемите на образованието тръгват от средното, а не от началното училище. Данните на Националния статистически институт категорично показват, че броят на децата в началното училище през последните десет години расте. Също така качеството на образованието от първи до четвърти клас е изключително високо, каза участникът в няколко международни проекта в сектора.

Изследванията на TIMSS (организация, която наблюдава образованието в повече от 50 държави в света) открояват също тенденцията за рязък спад в дисциплината в българските училища през последните четири години. През 2003 г. едва 4 на сто от училищата у нас казват, че нямат проблем с дисциплината. Според Попов основната причина за влошаването на този показател не е нито материалната база, нито малкото средства, които се отделят за образование. Сравнителният анализ показва, че няма съществена разлика между средствата за образование като процент от БВП в България и в Германия, Испания и Ирландия например. Друго международно изследване (на PISA) показва, че материалната база средно за страната не е по-лоша от тази във Великобритания и Норвегия. "Четирите безспорни извода са, че качеството рязко спада и дисциплината се влошава. Остава да разберем как и защо", каза експертът.

Политиците:

Татяна Калканова - НДСВ:

- Базисните знания не са достатъчни, трябват допълнителни умения

- Проблемът е, че има много добри и много лоши училища

- Всички трябва да се обединим в надпартийно споразумение

 

Анастас Герджиков , "Новото време":

- Дори да говорим едно и също, ще си го говорим сами. Преди изборите е трудно да седнем на една маса

- Трябва системен подход при обновяването на нормативната наредба

- Имаме нужда от наш конкурентен модел, а не да копираме чуждите

 

Веселин Методиев - ДСБ:

- Надпартийно споразумение може да има само в тоталитарна държава

- Не може да пестим от квалификацията на учителите, да даваме парите за кифли и да вдигаме летвата за качеството

- Защо няма представител на ДПС? Те имат проблем с присъствието си в управлението като цяло

 

Младен Влашки - СДС:

- Не е новина, че образованието е остаряло. Липсва политическа воля за обединение

- Децата трябва да се учат да интерпретират, а не да зубрят факти

- Нужна е независима агенция за оценяване на образованието

 

Петър Димитров - БСП:

- Връщане на медицинските кабинети в училище

- Матурата да влезе в сила за тези, които сега започват средното си образование

- Не може този, който се грижи за душата ти, да взима повече от този, който поддържа ноктите ти

 

Икономистите:

Георги Ангелов - Институт за пазарна икономика

- Всички училища да станат частни и да се конкурират помежду си. Лошите да фалират и да ги купи някой друг

- Ролята на държавата трябва да се ограничи

- Да има свободен достъп до пазара на средното и висшето образование

 

Александър Божков - Център за икономическо развитие

- МОН и образованието трябва да се отърсят от своята скованост

- Два пъти в годината учителите трябва да се пращат на курсове за квалификация

- След десет години ще има нови технологии, а хората ще са същите

 

Юлиян Генов - Съюз на българските работодатели

- Сега има спад, но съм сигурен, че след три-четири години качеството ще се повиши. Това са децата, които са родени в най-трудните години

- Продължаваме да произвеждаме "послушни" деца

- Не трябва на гладния да му даваме риба, а да го научим сам да си я улови

 

Поглед отвътре

Александър Батимов - директор на гимназия в Хасково

- Как се разпределят кифлите и компютрите? В някои училища се доставят два пъти компютри. Защо няма централна кухня за кифлите

- Има много хубави идеи и никакви принципи

- При нас има две училища в една сграда. Защо не се обединят

 

Ева Борисова - фондация "Родител"

- Свободните часове в училище трябва да се забранят

- Системата за поощрения и наказания трябва да се реформира. Не може да има само санкции

- Училището има нужда от система за консултации

 

Веселка Василева - директор на училището в с. Окорш

- Една трета от децата при нас живеят без родителите си, които работят в градовете или в чужбина

- Стараем се да задържаме учениците с различни занимания извън училище

- Трябва да помислим за психичното им здраве, имаме нужда от психолози