Идва втора вълна търговски вериги

Идва втора вълна търговски вериги

Известни в света вериги за продажба на хранителни и промишлени стоки подготвят стъпването си на българския пазар. Сред огласените имена са германските "Кауфланд" и "Лидъл", австрийските "Пени маркет" и "Баумакс" (която ще конкурира "Практикер" и "Мосю Бриколаж"), литовската "ВП маркет", шведската "Икеа". Според източници, запознати с плановете и на други големи инвеститори, очаква се в скоро време у нас да стъпи и голяма американска компания за продажба на храни, както и някои от популярните магазини за детски играчки и спортни стоки.

Като причини за интереса към България от местните представителства на компаниите посочиха стабилния икономически растеж, нарастващото потребление и ръста в кредитирането. Средното нарастване на продажбите на дребно през миналата година е около 15% спрямо 2003 г., като при различните вериги е било от 10 до 30 на сто, показва допитване на "Дневник".

Индикациите за следващата вълна хипермаркети дойдоха от заявения интерес към покупка на търговски площи и терени за изграждане на нови обекти. "Чуждите вериги се активизираха и предстои голяма експанзия, особено на тези за хранителни стоки", каза Павел Цанев, мениджър търговски площи в "Адрес". По думите му от Нова година насам има голямо раздвижване в търсенето на магазини в цялата страна. Освен за продажба на битова техника и конфекция локално се търсят площи и за мебелна търговия.

"Интересът е към терени от 5 до 20 декара", каза и управителят на "Явлена" Страхил Иванов. Неговата прогноза е, че това ще доведе до повишаване на цените на блоковите места през следващите години с 5-10% годишно.

Очаква се веригите да навлязат на пазара с по-различна стратегия. Според управителя на "Би енд Ейч имоти" Христо Бойков, ако първите стъпили подобни магазини като "Метро", "Била" и "Мосю Бриколаж" най-напред инвестираха само в София, за да тестват пазара, а после и в другите градове, компаниите от втората вълна по думите му ще атакуват едновременно в няколко региона. Някои от тях планират да открият около 50 магазина в областните градове, като компаниите майки вече са одобрили бюджетите за експанзията в България. Характерно за новите търговски центрове е, че ще са с по-малки размери (застроената им търговска площ около 2-3 хил. кв.м), очаква се те да продават и на по-ниски цени от сегашните. В момента представителите на българските им клонове купуват терени в страната, на някои места е започнало и изграждането на обектите.

Най-скоро се очаква да отворят врати първите магазини на литовската верига за продажба на дребно "ВП маркет". Това съобщи неотдавна и председателят на управителния съвет на дружеството Игнас Стаскевичус пред агенция Франс прес.

Миналата седмица представители на компанията бяха в София. Планираните инвестиции за разширяване на мрежата на "ВП маркет" за тази година са за близо 100 млн. евро, като по-голямата част от тях ще бъдат насочени за откриване на магазини в Българя и Румъния. До момента "ВП маркет" управлява над 300 магазина в Литва, Латвия, Естония и Румъния.

"Кауфланд", която в Германия е известна със силно конкурентните си цени, ще атакува българския пазар с отварянето на десетина супермаркета едновременно през следващата година, заявиха от българския офис на компанията. Купени са терени в Пловдив, Русе, Враца, Шумен, Монтана, Добрич, Сливен, Ямбол, Пазарджик, като в някои от градовете магазините вече се строят. "Кауфланд" има сертификат за инвеститор трети клас по Закона за инвестициите, но искат да получат първи, тъй като инвестициите за планираните 40 магазина през следващите 5 години в цялата страна ще надхвърлят 100 млн. евро. Фамилията Шварц, чиято семейна собственост е "Кауфланд", има намерение да стъпи на нашия пазар и с другата си верига - "Лидъл". Различното при нея е, че магазините са по-малки и в тях се продава по-ограничен асортимент от стоки.

Австрийската група "Реве", която държи марката "Била", планира да навлезе на българския пазар и с веригата си квартални магазини "Пени маркет". За целта вече е регистрирана дъщерна компания у нас със същото име. Плановете й са през следващите няколко години да бъдат отворени 30-40 обекта. Цените в магазините "Пени маркет" са по-ниски от тези в "Била". Освен в България "Реве" планира навлизане и в Русия, Румъния и Хърватия. Общо 80 магазина в тези страни ще се открият до края на тази година, каза шефът на надзорния съвет на компанията Йозеф Санктйохансер пред австрийската агенция АПА. По думите му основната причина за експанзията е ръстът в продажбите. Санктйохансер даде пример с Русия, където през миналата година той е бил 17.5%, докато в Австрия е само 2.4%.

Групата "Метро" в момента обмисля дали да не разшири присъствието си у нас със специализираните си магазини за хранителни стоки "Екстра" и хипермаркетите "Реал". От българския офис на "Метро" засега не потвърдиха информацията, но не я и отрекоха. Германската верига първа стъпи на българския пазар преди шест години с хипермаркетите "Кеш енд кери", а след това и с магазините от типа "Направи си сам" - "Практикер".

Като алтернатива на "Практикер" и "Мосю Бриколаж" до края на 2006 г. и австрийската верига "Баумакс" планира да открие първите си магазини у нас. Неотдавна управляващият директор на дружеството Мартин Есл, цитиран от АПА, заяви, че намеренията им предвиждат откриване на около 15 хипермаркета в България.

Докато експанзията на чуждите вериги е основно в сферата на хранителните стоки, българските магазини за техника също планират експанзия в страната до влизането ни в ЕС. Според представители на бранша вероятно собствениците им ще имат възможност след това да ги продадат изгодно на стратегически инвеститори. Общата сума на планираните инвестиции на четирите големи играча на пазара - "Техномаркет Европа", "Технополис", "Технолукс" и "Зора", за тази година надвишава 55 млн. лв., с които трябва да се отворят близо 20 нови обекта. Причината за активното разрастване на веригите е, че търсенето на битова техника все повече се увеличава и потребителите масово подменят уредите в домовете си.

---------

"ВР маркет" има мрежа от близо 300 магазина в Литва, Латвия, Естония и Румъния. За 2004 г. оборотът на компанията е 1.2 млрд. евро, което е увеличение с 16% спрямо 2003 г. Очакванията за тази година са за ръст на приходите от продажби с 15%.

"Кауфланд" и "Лидъл" са семейна собственост на фамилията Шварц. Над 600 са хипермаркетите с марката "Кауфланд" в Европа, като годишният им оборот за миналата година е около 25 млрд. евро.

Продажбите на "Лидъл" са били за 12 млрд. "Реве груп" управлява над 11 600 търговски обекти с марките "Била", "Меркур", "Мондо", "Пени", "Емма". Магазините с логото "Пени маркет" са 2400 в Европа. У нас има близо 20 магазина "Била". Оборотът на "Реве груп" за миналата година е бил 40.8 млрд. евро.

"Баумакс" управлява над 120 магазина, от които 53 са в Централна и Източна Европа. За миналата година оборотът й е над 1 млрд. евро, което е увеличение с 10% спрямо 2003 г. Предвижданията на дружеството са, че от 2006 г. половината от продажбите ще идват от Централна и Източна Европа.