Качват се наградите в рекламните игри

Качват се наградите в рекламните игри

Фирмите ще могат да предлагат по-големи награди в рекламни игри от типа "купи и спечели", реши вчера Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Отсега нататък санкции ще се налагат в случаите, когато при продажба се обещават награди, надхвърлящи 100 пъти цената на стоката или услугата или са над 10 минимални работни заплати, т.е. над 1500 лв. До момента ограниченията бяха съответно 10 пъти стойността на продавания продукт, или 5 минимални работни заплати. Нарушенията на тези резпоредби са между най-честите поводи за глоби, налагани от регулаторния орган.

В края на април регулаторната комисия на няколко пъти обсъжда проблема с представители на Българската международна стопанска асоциация (БИБА). Тогава БИБА искаше да се определи твърд таван за стойността на наградите, като по твърдение на участници в разговорите обсъжданата сума е била 40 хил. лв. Антимонополният орган обаче отхвърли категорично предложението, тъй като според официалното им становище, сегашният подход е подходящ и отговаря на изискването на закона стойността на наградата да е обвързана с цената на продукта. В Закона за конкуренцията се казва, че обещаваните печалби не трябва да надхвърлят значително стойността на продаваните стоки и услуги, като конкретните лимити се определят с решения на комисията. КЗК се съгласяват с отдавнашното становище на бизнеса, че досегашното ограничение е твърде рестриктивно. По-нататъшното придържане към приетите от 1998 г. критерии създава изкуствени пречки пред стопанската инициатива и не отговаря на променените пазарни условия, се казва в решението на комисията. Вчера от БИБА не коментираха дали промените ги удовлетворяват и обещаха официално становище в сряда.

“Това е един очакван ход от страна на КЗК, който ще ни даде нови възможности при организиране на промоции”, обобщи мненията на рекламния бранш София Пенева, член на управителния съвет на Асоциацията на рекламните агенции и изпълнителен директор на “Графити ББДО”. “Досега ние бяхме страната с най-рестриктивни мерки по отношение на рекламните награди, затова оценявам решението на КЗК като истинска стъпка напред”, допълни тя.

От октомври 2003 г., когато новият състав на КЗК начело с председателя Петко Николов встъпи в длъжност, регулаторният орган наложи най-сериозни санкции за проведени промоции на "Загорка" - три глоби за общо 365 хил. лв., на "Кока-Кола" - четири глоби за общо 350 хил. лв., "Нестле" - една глоба за 300 хил. лв. Всички те бяха обжалвани във Върховния административен съд, който потвърди част от глобите.

От водещите компании-рекламодатели не бяха подготвени за коментар до приключване на редакционния брой. От "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" - най-жестоко глобяваната компания, казаха единствено, че оставят реакциите за решението на БИБА.

В становището на КЗК се казва, че разследваните от нея случаи до момента засягат най-често бързооборотни стоки - обект на регулярни покупки, при които има голямо разнообразие в предлагането. Именно при тях според регулатора потребителското мнение може да бъде най-лесно манипулирано чрез предлагане на лесни награди и да се стигне до изкривяване на пазара. В същия анализ се казва, че при покупката на скъпи стоки като леки автомобили, мебели, техника и др. потребителите се водят основно от качествата им, цените и възможностите за изплащане, отколкото от обещавани награди.

Промяната може да се окаже по-полезна за по-малките фирми, доколкото част от гигантите си позволяваха да включват евентуалните глоби в рекламните си бюджети и всъщност неглежираха забраните. Практиката вероятно ще продължи, но е възможно повече дребни играчи да излязат на "пазара на промоциите".

“След като хората години наред режеха, лепяха и изпращаха по пощата пликове, след като триеха, за да видят дали печелят, след като напоследък пускат безброй sms-и, може би е дошло време и за нови промоционални механизми. В тази връзка вероятно увеличаването на допустимата цена за награди ще се отрази положително за развитието на целия немедиен бизнес в България”, коментира Иван Тотев, директор "Бизнес развитие" в “Идео Саачи енд саачи” (Ideo Saatchi & Saatchi).

“Сега, след тази промяна, рекламодателите и агенциите ще имат възможността да предлагат по-атрактивни и по-разнообразни награди за потребителите на рекламираните продукти и марки. Продължава обаче да стои въпросът с цената на какво можем да достигнем до съзнанието на потребителя. Не бива да забравяме, че промоциите с раздаване на награди са само един от многото начини”, допълни той.

"Увеличаването на допустимия праг за цената на промоционална награда е нещо логично, което трябваше да се случи по-рано. Правото на рекламиране предполага всеки рекламодател и агенция да избират сами начините за комуникация с потребителите. А потребителят има свободата да избира дали да участва или не. Определено не смятам, че промоционалните дейности са намалели след приемането на ограниченията. Ако се върнете назад във времето ще забележите, че т.нар. бум в промоциите беше точно след приемането на рестрикциите. Затова не очаквам да настъпят съществени промени след влизането в сила на това решение", каза представител на рекламна агенция.