Падна таксата за внос на коли през Сърбия
Таксата се събираше от началото на годината и принуди дребните търговци на коли втора ръка да търсят заобиколни маршрути, но това пак оскъпяваше превозите. Мярката засегна и обикновените граждани, които самостоятелно пътуват до автокъщите в Европа за покупка на стар автомобил. Големите вносители не бяха засегнати, защото те транспортират стоката в автовози, за които плащат само ТИР карнети. Въпреки това те се обявиха срещу самоволно наложената такса и след редица протести пред дипломатическите служби на Сърбия и Черна гора проблемът беше решен.
По думите на Анастас Тодоров, председател на асоциацията, отмяната е вторият успех на бизнеса за последните месеци. През април асоциацията постигна договореност с Министерството на околната среда и водите екотаксата, която се плаща при внос на употребявана кола, да бъде намалена от 96 на 60 лв. с ДДС. По-ниската сума се плаща само от членовете на асоциацията, като членството ще се удостоверява на митниците със служебна бележка. Само преди седмица членовете на асоциацията станаха и съучредители на първата организация за рециклиране на автомобили "Автоекобул". Участниците в тази организация плащат екотаксата вместо на държавата на "Автоекобул". По този начин вносителите косвено се грижат излезлите от употреба коли да не замърсяват природата, а да се преработят или продадат като резервни части на старо.
Въпреки преференциите, дадени за фирмите, цените на старите автомобили остават твърде високи, обясняват клиенти на автоборсата в Горубляне край София. В началото на годината традиционно цените се покачват заради увеличеното търсене. Търговци обаче предвиждат, че до месец колите ще поевтинеят, тъй като пазарът се пренасища, а и вносителите получиха финансови облекчения. Месечно в страната влизат хиляди автомобили втора ръка.
Много от големите компании в бранша се борят срещу нелоялните вносители, които използват фалшиви ТИР карнети. Държавата се опитва с ограничения брой на карнетите да регулира количеството на внасяни стари коли, за да не се превърне страната в автогробището на Европа, обясниха експерти от екоминистерството. С обединяването си в асоциация бизнесът възнамерява постепенно да отлъчи нелоялните в бранша.
"Още не знам какъв е принципът за участие в асоциацията, но бих искал да се включа. Като собственик на автокъща искам държавата да позволи и при вноса на стари автомобили да се дават временни номера, така че клиентите да изпробват колите преди покупката", обясни Николай Буров, собственик на старозагорската автокъща "Буров". От асоциацията припомниха, че са постигнали принципна договорка с парламентарната комисия по транспорт за промени в нормативната база, които ще позволят автокъщите да получат т.нар. дилърски регистрационни номера. С тях клиентите ще могат да изпробват колите на разстояние до 10 км. Досега такива номера се разрешаваха само при продажбата на нови автомобили. Не е ясно обаче дали следващият парламент ще се съобрази с тази договореност.