Съдебен спор остави без път новото летище
Конкретният повод е, че компанията "Руен", както и Емилия и Имир Дибри оспорват с жалба пред Върховния административен съд (ВАС) решението на правителството на Симеон Сакскобургготски от май тази година за отчуждаване на три техни терена.
Дружеството, от чието име е подал жалба Стефко Колев, не е доволно от предложеното обезщетение от 110 лв. на кв.м и от дадените от Столичната община по 10 метра от двете страни на четирилентовия път, с което се отнемали части от имотите й. Тя притежава два терена - от 1990 кв.м и 354 кв.м, за които са определени обезщетения от 218 666 лв. и 43 661 лв. Според жалбата на "Руен" компанията възнамерявала да строи върху тях бизнес града и склад и е направила разходи и за промяна на предназначението на земята.
През миналата година Емилия и Имир Дибри са придобили наблизо третия спорен терен от 1687 кв.м. Сега те също не приемат определеното от правителството обезщетение. В крайна сметка претенциите на тримата собственици блокират цялата процедура по отчуждаването на всичките 48 терена с обща площ 42 декара, през които минава трасето.
Засега според експерти на транспортното министерство изходът от спора е неясен най-малкото защото съдът още не е насрочил дата за гледането на делото. Другият вариант - със заобикаляне на спорните терени чрез промяна на трасето, може да отнеме поне шест месеца, тъй като в този случай Столичната община ще трябва да промени подробния устройствен план.
Дължината на новия път е 1.5 км с по две ленти във всяка посока, кръстовище и естакада. Той ще свързва новия терминал с улица "Мими Балканска", която минава покрай сградата на ДП "Ръководство на въздушното движение" (РВД). В момента общината разширява улицата. От отсечката между терминала и РВД са готови само стотина метра, попадащи в безспорен терен. Но след това пътят не може да продължи, защото се навлиза в спорните имоти. Върху които по план се падат естакадата и кръстовището. Строителството на цялата отсечка ще струва 8 млн. лв., заделени от бюджета на транспортното министерство.
За изпълнение на проекта е подписан договор с консорциум от "Мостстрой", "Пътни строежи - Пловдив" и компанията "Орион", която ще работи по уличното осветление. Неотдавна управителят на "Мостстрой" Румен Йовчев обясни, че срокът за изпълнение е 360 дни от даването на строително разрешение за обекта. Това означава, че дори при бърза развръзка на съдебния спор - примерно около февруари 2006 г., обектът реално може да бъде предаден в началото на 2007 г. От ръководството на летището споделиха за "Дневник", че очакват терминалът, пистата и достъпът до тях да са готови в края на 2005 г.
Забавяне се очертава обаче и в предаването на терминала от строителите, което би трябвало да стане след по-малко от 10 дни - на 31 август. Според неофициална информация пускането му ще бъде отложено поне с месец, тъй като продължава монтаж на оборудване и не са изградени самолетните стоянки. До момента са монтирани багажните ръкави и гишетата за регистрация на пътници. Новият терминал ще има 32 такива чекинг гишета и 29 офиса на авиокомпании, за да обработва 2 хил. пътници на час, което е двойно повече в сравнение със сегашното летище.
След 31 август на изпълнителя, австрийската компания "Щрабаг", по договор започват да се начисляват неустойки, съобщи зам.-министърът на транспорта София Касидова. Тя не коментира дали австрийската компания иска ново удължаване на сроковете, нито посочи конкретна стойност на неустойките. Австрийската компания и летище София продължават споровете за това кой е виновен за дефектиралата настилка на новата пътека за рулиране, който се води вече година. Има издадено предписание от инженера на проекта за отстраняване на дефекта, който обхваща площ от 120 кв.м.
Преди два месеца бившият транспортен министър Николай Василев, след като инспектира обекта, получи уверение от австрийците той да е готов в края на август. Преди година "Щрабаг" поиска срокът на строителството да се удължи с осем месеца и допълнително да бъдат отпуснати 4.8 млн. евро заради промени в проекта. Стойността на целия комплекс е 110 млн. евро, като ЕИБ отпусна заем от 60 млн. евро.