Втори евтин превозвач ще лети до София
Словашкият превозвач вече е получил необходимите потвърждения от летище София. Линията ще се поддържа със самолети "Боинг 737-500", като според интернет сайта на компанията билетът до Братислава ще струва 47 евро с летищните такси (в едната посока). За момента други такси не са обявени, но дори да се появят, този вариант ще е с около 60% по-евтин за пътуващите до словашката столица в сравнение с традиционните авиокомпании и с около 20 лв. по-скъп от автобусния билет дотам. Подобно на другите евтини превозвачи "Скай Юръп" предвижда възможност за безплатно прехвърляне на пътниците с автобуси от Братислава до Виена, където разстоянието е 60 км. "Скай Юръп" лети също до повечето европейски столици.
Големият недостатък на евтините авиокомпании са късните, често среднощни часове на полетите. Въпреки това през последните години те се наместват трайно на пазара, като отнемат част от трафика на традиционните превозвачи, но и създават свой собствен трафик - от пътници, които до момента не са си позволявали самолетни билети. Изхождайки от практиката в други европейски страни, наши представители на авиационния бранш прогнозираха, че двете евтини компании ще се ограничат в пазарен дял от около 10%.
Най-засегнати от навлизането им се оказват автобусните превозвачи, които са и сериозно притеснени. Конкуренцията на авиацията ни притиска, нормално е хората да предпочитат по-краткото пътуване, коментира председателят на Съюза на автобусните превозвачи Иво Константинов. Той дори прогнозира, че по дестинациите, които покриват, евтините превозвачи на практика ще убият автобусните. В понеделник съюзът има общо събрание и един от обсъжданите въпроси ще е точно този.
Някои от авиокомпаниите също се обявиха срещу навлизането на евтините. Най-засегната се оказва "Хемус ер", която през лятото лети два пъти седмично по линиите София - Братислава - Лайпциг и Варна - Братислава -Лайпциг. Нискоразходните превозвачи трябва да бъдат спрени, заяви изпълнителният директор на компанията Димитър Павлов. Според него навлизането на "Скай Юръп" и "Уиз еър" ще има драматични последици за българската авиация, защото те ще поемат почти целия трафик към Западна Европа. Искаме чрез приватизация на "България ер" да се даде възможност да се обединим, подчерта той.
"Не сме особено въодушевени от появата на втори евтин превозвач, но това е реалността", по-умерен беше изпълнителният директор на "България ер" Константин Тасков. Трябва да си запазим пътниците и да бъдем готови за конкуренцията. Засега държавният превозвач не планира намаление на цените на билетите, но ще продължи да предлага различни промоционални цени.
Други евтини авиопревозвачи също са заявявали принципен интерес към България, но до момента не са предприели конкретни стъпки. Една от тях беше италианската "Мей еър", която по информация от Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" още не е поискала разрешение за полети. "Игин ерлайнс", която е назначена за втори превозвач между България и Гърция, също няма искане да лети по редовни линии, каза директорът на ГВА Георги Стоянов. Той поясни, че "Скай Юръп" е получила разрешение да лети до България, след като през юли словашките авиационни власти я назначиха за превозвач между двете страни.
Не можем да въвеждаме икономически бариери и ограничения за авиокомпаниите, коментираха в четвъртък представители на транспортното министерство. Навлизането на евтините авиокомпании обаче все още не означава, че България се е присъединила към многостранното споразумение "Открито небе" и така е либерализирала пазара си. Все още допускането на всеки нов превозвач е възможно само при наличието на двустранни спогодби и съгласие на авиационните власти поне на една от страните.
--------------------
"Скай Юръп" е създадена преди 4 години. Словашките авиолинии са първите, които предлагат билети на ниски цени и отвориха офиси в Братислва, Будапеща и Краков. Пътниците от летището в Братислава пък ще могат да се възползват от автобусите на "Скай Шатъл" (SkyShuttle), които ще ги извозват до Виена. "Скай Юръп" предлага 54 маршрута и 30 дестинации в 18 държави.
Компанията работи с 15 самолета, като неотдавна е направила поръчка за до 32 самолета от новото поколение "Боинг 737-700". Авиокомпанията се финансира със средства от Европейската банка за възстановяване и развитие, "Ей Би Ен Амро Банк", Европейския инвестиционен фонд, Банка Аустрия Кредитанщалт и Ийст Капитъл.
Средни цени на "Скай Юръп" от Братислава
(еднопосочен билет в евро без летищните такси*)
Париж 213
Атина 78
Барселона 156
Лондон 83
Рим 153
Варшава 104
Цюрих 132
Таксите са различни за отделните летища. В Братислава тя е 13 евро.