"Одеон" завърта ленти с участието на Ингрид Бергман
Първата прожекция е на "Есенна соната" /1978/ на Ингмар Бергман. В актьорския екип са и Лив Улман, Лена Нюман, Ерланд Йозефсон, Гунар Бьорнстранд.
Филмът е посветен на сложните отношения между майка и дъщеря. Майката, известна пианистка, винаги е била много заета с работата си и вечно на път. Не е виждала дъщеря си от 7 години.
"Есенна соната" е разказ за дългото пътуване на деня към нощта, в което веселите трели на утрото отстъпват пред все по-дълбоки страхове и вини, обвинения и себеотрицание, викове и шепот. Заставайки встрани от тази материя и наблюдавайки я с бистър и отстранен погледeд, Бергман не сочи изход, какъвто едва
ли е възможен. По-посредствен режисьор би натъкмил всичко като спретнато фройдистко уравнение, но в своята история Бергман ни представя само две човешки същества, изискващи любов едно от друго, но обречени от миналото си на неспособността да обичат", отбелязва критиката.
Хъмфри Богарт партнира на Ингрид Бергман в "Казабланка" /1942/ на Майкъл Къртис, отличен с три награди "Оскар" - за филм, режисура и сценарий. Участват и Конрад Вайд, Петер Лоре, Клод Рейнс.
Култова мелодрама с богата чувствена гама, хумор, патос и напрегната интрига, в която действията на вражески разузнавания се преплитат с любовните перипетии на героите - всичко това е причина за изключителния зрителски успех на филма, пише пресата.
В панорамата, посветена на Ингрид Бергман, е и "Триумфалната арка" /1948/ по романа на Ерих Мария Ремарк. С филма ще бъде отбелязана и 110-годишнината от рождението на режисьора Люис Майлстоун /1895-1980/.
В ролите са и Шарл Боайе, Чарлс Лотън, Луис Калхърн.
Творчеството на Ремарк с хуманистичния си патос, занимателно сюжетостроене и актуална проблематика многократно е привличало филмовите творци. Един от първите, които представят на екрана сложния и объркан свят, в който живее Ремарковото "загубено поколение", е Люис Майлстоун /"На Западния фронт нищо ново"/.
Две години след прибавилия нова слава към името на писателя роман - "Триумфалната арка", зрителите се запознават и с едноименната екранизация, припомнят познавачи.
"По-рано имахме много неща - сигурност, минало, вяра, цели - все приятелски опори, за които можехме да се задържим, когато ни разтърси любовта. Сега нямаме нищо; в най-добрия случай само малко отчаяние, малко смелост, иначе всичко ни е чуждо - в нас и извън нас. Ако любовта се промъкне, пламва като факел в суха
слама. Не ни е останало вече нищо друго освен нея и затова тя е съвсем различна, по-буйна, по-скъпа и по-разрушителна," пише Ремарк в "Триумфалната арка".