Скелетите в гардероба на образованието
Докладът е даден на правителството, за да каже с кои предложения се съгласява и с кои не. На тази база може да се подпише стратегия за партньорство. Предстои да се договори дали банката ще помага под формата на грантове, или ще се договаря отпускането на нов заем. За конкретните параметри на евентуален заем още е рано да се говори, казаха от банката.
Правителството още не е обявило какво ще предприеме. Образователният министър Даниел Вълчев обясни, че много от предложенията на банката се доближават до програмата на министерството. Но първо трябвало да се приеме общата стратегия на национално ниво и след това да се говори за финансиране. Не е казано, че парите трябва да дойдат точно от Световната банка, каза още министърът.
Докладът е бил готов още по време на гладната стачка на учителите през декември. Тя завърши с обещание за увеличение на заплатите с 4% от началото на годината и с още 6% през юни, но само ако има индикации за започнатата реформа. Основната препоръка в доклада е именно преструктуриране.
Критиките на Световната банка са основателни
Това обаче са проблеми, които вече са известни и са казвани и от други организации (виж карето). Това беше първоначалният коментар на преподаватели, ректори, родители, неправителствени организации. "Трябва ли винаги да чакаме някой отвън да ни каже какви са ни проблемите, за да се сещаме за тяхното разрешаване", попита председателят на съвета на ректорите проф. Йорданка Кузманова.
Експертите и участниците на образователния пазар са единодушни, че повече проблеми има в средното училище и вниманието трябва да се насочи първо натам. "Студентите идват при нас неподготвени от средното училище и първо там трябва да се оправят нещата", каза проф. Кузманова.
Средното образование
"Предложенията на банката за възможните приоритетни дейности се свеждат до две основни - по-голяма прагматичност на знанията и по-ефективно управление на системата. И двете са приоритет на всеки от управленските екипи от средата на 90-те години", коментира Мария Донкова от фондация "Пайдея", която активно се занимава с проблемите на средното образование. "И двете са започнати, недовършени и което е по-съществено - неоценени. И двете имат нужда от много по-задълбочена конкретизация на мерките и действията за тяхното изпълнение. Добрата новина от анализа е, че банката би кредитирала стратегическите действия, за което нямаше пари в бюджета за 2006 г. Лошата е, че те повтарят по същество приоритетните области на дейност по проваления преди две години заем от Световната банка за модернизация на образованието. Липсата на оценка за този провал прави практически невъзможно в кратък срок да се договори новото кредитиране с по-висока степен на ефективност, а и няма основателни причини да мислим, че административният капацитет в образователния сектор е по-добре развит в сравнение с 2004 г.", казва Донкова.
"Говорим за реформа, но не е много ясно какво точно планира новият екип на министерството", обясни председателят на Българската асоциация на частните училища Милка Славчева. Според нея има три вида реформи и трябва да се планират ясните действия по всяка една от тях: "От една страна, трябва да помислим какви деца искаме да възпитаваме и на какво искаме да ги учим. На второ място идва въпросът как ще изглежда средното образование, какви и колко училища трябва да има и т.н. Чак тогава идва въпросът за финансовата реформа. Струва ми се, че се говори прекалено много за пари, без да е ясно за какво ще се използват."
"Основните препоръки в доклада на Световната банка се срещат и в програмата на образователното министерство", коментира зам.-кметът на София по образованието Йорданка Фандъкова, която доскоро беше директор на Втора немска гимназия. Според нея по-важното е да се приеме стратегия на национално ниво, за да може след това да се прилага.
Висшето образование
"Критиките към университетите са сходни с тези към средните училища - системата не е адекватна към нуждите на работодателите и трябва да се променят структурата на висшето образование и моделът на финансиране. Все говорим за началото на реформата, а тя започна преди 10 години и за това време не се случи почти нищо", коментира проф. Йорданка Кузманова. "Съгласна съм с много от критиките в доклада и те са известни. Промяната обаче няма да стане за една година и трябва време. Това трябва да е ясно на всички. Не съм съгласна с това, че има разминаване в учебните планове между българските и европейските университети", казва тя. Според нея много от висшите училища са си осъвременили плановете, за да могат да минат през новата акредитация, която тече в момента.
Досега университетите подновяваха институционалната си акредитация, а тази година ще се акредитират по отделните направления. Досега обаче не е спряна акредитацията на нито едно от старите висши училища и така агенцията реално смята, че всички работят по европейски критерии. Нескрита тайна обаче е, че много от университетите са на ниско ниво, коментират представителите на образователната сфера.
"Реформата във висшето образование трябва да се прави на два фланга - от страна на МОН и от страна на самите университети", посочи зам.-ректорът на Техническия университет и дългогодишен експерт в министерството доц. Румен Пранчов, "МОН трябва да промени начина на финансиране на висшите училища. Те пък от своя страна трябва да положат усилия, за да са по-привлекателни за студентите и конкурентни на пазара." Според доц. Пранчов сливането на университетите е наложителна, но трудна задача. "В края на 90-те трябваше да реализирам такъв проект и това разрази голяма буря сред университетите и медиите", разказа той. Според него поведението на студентите ще доведе до естественото пресяване на висшите училища.
------------------------
Средно образование
Проблеми:
- Децата изостават в знанията си
- Учат се неща, които не са адекватни на реалния живот
- Все повече младежи не завършват последните класове от училище
- Съотношението между учителите и учениците е прекалено малко и така се изразходват повече ресурси
-------------
Препоръки:
- Да се направи цялостна стратегия за децентрализация и въвеждането на делегираните бюджети
- Да се повиши качеството и квалификацията на учителите
- Да се закрият училищата с маломерните паралелки
- Да се прилагат специални програми за задържане на малцинствените групи в училище
-------------------
Висше образование
Проблеми:
- Обучението не отговаря на нуждите на пазара
- Има разминаване в предлаганите специалности тук и в ЕС
- В България има прекалено много университети
- Начинът на финансиране не стимулира университетите да се конкурират
-----------
Препоръки:
- Да се намали автономията на университетите и бизнесът да има по-голямо влияние
- Да се намали броят на висшите училища чрез сливане, групиране и др.
- Да се преосмисли политиката към частните училища
- Да се подписват договори между университетите и бизнеса, за да има има и допълнително финансиране