Станишев обеща нови 60 километра магистрали до края на годината
"Бихме искали цялата страна да е покрита с магистрали, което да доведе до по-голяма конкурентоспособност на българската икономика, но трябва да сме реалисти", каза премиерът. Той
подчерта, че лошата инфраструктура оскъпява всяко производство и услуга и се превръща в проблем пред икономическото развитие и конкурентоспособността на България.
"Имаме много ограничена в своето развитие инфраструктура в пътното строителство и огромни разстояния, непокрити от магистрали", отбеляза Станишев. Според него би трябвало да се затвори обръчът на магистралите и да се изведат връзките към приоритетните международни трансевропейски коридори.
Станишев подчерта, че съществува риск България да бъде изтласкана по естествен икономически път от ролята си на център за много трансевропейски коридори в пътната и железопътна мрежа, както и като енергиен център на Балканите, ако няма широка дискусия, формиране на приоритети, необходимата компетентност, воля и финансиране за реализацията на проектите.
Премиерът изрази увереност, че от 2007 година България ще има възможност да реализира немалка част от своите инфраструктурни и пътни приоритети, използвайки европейските фондове. "Важно е да се обсъди предварително какви са приоритетите в рамките на реализирането на фондовете и как да се използват ефективно, отбеляза премиерът. Според Станишев не трябва да се забравя и второкласната и третокласна пътна мрежа в страната, която пряко засяга българските граждани. В тази връзка средствата от ЕС не трябвало да се влагат само в големи магистрали.
"Без ефективна система за управление на транспортния поток, България се очертава като изоставащата провинция на Европа по отношение на инфраструктурата", смята председателят на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев. Неразвитата инфраструктура в България е основна пречка за развитието на икономиката и за привличането на чуждестранни инвестиции, защото не се изпълнява основното правило на пазарната икономика за свободно движение на хора, стоки и услуги.
В изказването си пред форума Данев посочи, че българският бизнес е до голяма степен изолиран от
развитието на транспортната инфраструктура у нас. "Елиминирането на частните български фирми се дължи на все още съществуващите непрозрачност в подготовката на документи, в провеждането на тръжни процедури и отдаването на концесии, смята той. Според Данев крайно време е българските предприемачи да бъдат привлечени като пълноправен и отговорен участник в изграждането на тези проекти.
Председателят на БСК смята, че транспортни проекти, чиято реализация трябва да се ускори са Дунав мост II при Видин - Калафат, жп - линиите Пловдив - Свиленград и "Карнобат - Синдел", автомагистрала "Люлин", пристанищен комплекс "Лом", изграждането на терминал за комбинирани превози в района на София /Казичене/, изграждането на Южната дъга на софийския околовръстен път, автомагистрала "Тракия" и автомагистрала "Марица". Според Божидар Данев те съставляват ключовата транспортна инфраструктура, и въпреки това закъсняват от планираните срокове в инвестиционните програми на няколко правителства.