Съдът "оправда" концесията на "Тракия"
Съдът пусна спорната концесия на магистрала "Тракия", която беше дадена
без търг или конкурс. Тричленен състав на Върховния административен съд
(ВАС) отхвърли в понеделник протеста на зам. главния прокурор Митьо
Марков. Той искаше съдът да обяви за нищожно решението на
правителството, с което аутобанът беше отдаден на концесия на
консорциум от две държавни български фирми и три португалски компании.
Митьо
Марков не беше открит в понеделник, за да каже дали ще протестира срещу
това решение. То може да се обжалва пред петчленен състав на съда.
Правителството няма да обжалва. Министърът на регионалното развитие
Асен Гагузов ще даде официален коментар в четвъртък след завръщането си
от Италия, където участва в международната конференция "Видимостта на
пътищата при лоши условия". Позицията на Гагаузов, която той е завявал
нееднократно, е, че въпреки че не е съгласен с някои от финансовите
клаузи по договора, е по-добре концесията да тръгне, за да има България
поне една магистрала. В четвъртък се очаква министърът да огласи и
одитния доклад на "ПрайсуторхаусКупърс" за концесията. Консултантската
компания е направила анализ на рисковете за държавата и по неофициална
информация препоръчва някои от текстовете в договора да се променят, за
да се получат по-добри финансови параметри.
Концесията на "Тракия"
беше дадена с решение на правителството от 30 декември 2004 г. на
дружеството "Магистрала Тракия" АД. Акционери в него са държавните
компании "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали", които държат 49% от
капитала. Останалите са собственост на португалските фирми "Лена", МСФ
и "Сомаг". Смесеното дружество получи за срок от 35 години пътя
Калотина - София, северната дъга на софийския Околовръстен път и
отсечката от София до Бургас.
Според Митьо Марков нито
концесионерът, нито съставляващите го дружества са получавали права
върху обекта на концесията, поради което специалната разпоредба на
Закона за концесиите, създадена през 1997 г., е неприложима. Прокурорът
пледира, че облекчената процедура за предоставянето без търг или
конкурс се отнася само до дружества с държавен капитал, които към
момента оперират с концесии. Съдът не възприема това становище с
мотива, че законодателят никъде не е поставил условие за наличието на
предоставена вече концесия. В мотивите е посочено, че правителството
има право да отдаде пътна отсечка без търг или конкурс. Извън рамките
на това съдебно производство остават претенциите за неизгодност на
концесията, мотивира се ВАС.