Винетките остават до новите магистрали

Винетките остават до новите магистрали

Винетната система за използването на републиканската пътна мрежа ще остане, докато България не изгради новите магистрали, заяви транспортният министър Петър Мутафчиев пред парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации. Тя разгледа промени в Закона за пътищата.
Един от вариантите за премахването на винетките е да се върне старият пътен данък или да се въведат отчисления от горивата. Имаше идея пътният данък да остане в общините с въвеждането на финансовата децентрализация, което прави идеята неприложима, тъй като е необходима поправка в конституцията. Връщането на старата система за отчисления на такси от горивата, които да постъпват във фонд "Национална пътна инфраструктура", е много трудно, твърди Мутафчиев.
Трудно можем да премахнем винетките, защото нямаме нито една изградена изцяло магистрала, а въвеждането на тол-система заедно с пари от акцизите няма да е достатъчно за поддържането на пътищата, добави министърът. По думите му, ако се премине към тол-система, таксите трябва да са поносими за българите, но и да осигурят равнопоставеност с чужденците.
Неотдавна министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов обяви, че винетките може да отпаднат още от догодина. Пред Би Ти Ви вчера Гагаузов обясни, че стикерите ще отпаднат, но се търсят начини за компенсиране на приходите от тях. Експерти коментираха пред "Дневник", че премахването на винетките може да стане през 2010-2011 г. В присъединителния договор на България за членство в ЕС е записано, че използването на пътищата става чрез винетна система. Проблемът идва от въвеждането на второ плащане за преминаване през магистрала "Тракия", която е дадена на концесия на българско-португалски консорциум.
Съветът за координация към правителството през май реши да започне анализ за премахването на винетките и замяната им с тол-система, съобщи председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев. Той смята, че от поправките в закона за пътищата не става ясно дали Петър Мутафчиев или Асен Гагаузов ще дават концесиите на магистралите. Това ще прави Министерството на регионалното развитие, а решенията ще се вземат от правителството, както предвижда Законът за концесиите, обясни Мутафчиев.
Агенция "Пътища" ще стане фонд, който ще се ръководи от министрите Пламен Орешарски, Петър Мутафчиев и Асен Гагаузов. В него ще постъпват средствата от винетките и парите от еврофондовете, решиха депутатите в четвъртък.
-----------
Магистрала "Тракия" може да бъде изградена до 2009 г., ако се предоговорят условията по подписания договор, каза министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов пред Би Ти Ви. Той обясни, че могат да бъдат постигнати по-добри условия и намаляване на цената. По думите му може да бъде скъсен срокът, в който държавата ще покрива недостига на трафик. Гагаузов посочи, че преди ден са преминали 45 хил. автомобила по магистралата при договорени с концесионера 20 хил. средно на ден. Ако бъде избран вариант да се обяви търг за строежа на магистралата, процедурата ще отнеме години и ще има съдебни спорове, смята Гагаузов.