Нов софтуер на митниците блокира стотици товари

Нов софтуер на митниците блокира стотици товари

Новата система за електронно попълване на митническите декларации за транзитни товари блокира дейността на стотици спедиторски компании в страната. Шофьори вече два дни чакат на гръцкия пункт Промахон, за да преминат в България. На други гранични пунктове също се образуваха дълги опашки, митничарите на ръка попълваха декларации, защото новата система не разпознава данните от формулярите на някои митнически агенти. Причината е, че информацията е обработена по стария формат.
Митниците, софтуерни компании и агенти взаимно се обвиняват за създадения хаос. Най-губещи от ситуацията са спедиторите, които трябва да плащат и неустойки.
Модулът за транзита (новата компютризирана транзитна система - NCTS) е нов елемент в Българската интегрирана митническа информационна система (БИМИС), който трябваше да бъде въведен от началото на месеца, но е факт от 17 юли и използва нов, уеб базиран формат за попълване на транзитната декларация. Внедряването му е европейско изискване към България за нов начин на управление на транзита, тъй като скоро страната ще бъде външна граница на ЕС. На практика това е съобразената с европейските стандарти по-ранна Българска система за управление на транзита (БСУТ).
От Агенция "Митници" поясниха, че някои митнически агенти по границата не са имали необходимия софтуер до въвеждането на новата версия на системата. "Имаме сигнали, че причината се дължи на различни доставчици на софтуер", заяви вицепрезидентът на Националната асоциация на спедиторите Юри Шиваров. Той обясни, че трудностите са били най-големи през първите дни на работа на системата. Блокирана е дейността ни, митниците не са подготвени, каза управителят на "Аеролифт логистика" Огнян Джаров и се оплака, че компанията трябва да плаща неустойки заради забавена доставка на митница Кърджали. Теодора Кирилова, управител на превозваческата компания "Брани" - Русе, каза, че два нейни камиона стоят на границите и не могат да бъдат обработени. Камионите са на лизинг и всеки ден престой трупа загуби, допълни тя. Според управителя на "Шенкер България" Минко Василевски проблемите са в по-малките митнически бюра, защото не са подготвени, което пък води до забавянето. В София затрудненията са по-малки.
"Всички имаме проблеми с БИМИС, включително и тези, които се занимават с транзит от Свиленград към вътрешните митници", заяви Димитър Христов, собственик на фирма, обслужваща клиенти от Русия и бившия съветски блок. Според него проблемите идват най-вече от загубата на време при подаването на дискети за обработка на митническите документи на преминаващите през турската граница транзитни товари. "Принудени сме да правим тренировки на сухо - да въвеждаме данни и да носим дискетата в митницата, за да пробваме дали ще мине", каза Христов.
"Вината за възникналия проблем е изцяло на софтуерните компании", твърди Красимира Лазарова, управител на най-голямата митническа агенция в Русе "Крол транс". Тя обясни, че от Агенция "Митници" още през март са обявили в сайта си формата, по който ще работи новата версия. Представените в Русе софтуерни компании не са използвали времето преди старта на промените, за да актуализират продуктите си.
Спедиторите разполагаха с повече от 5 месеца, за да се подготвят за нововъведенията, казаха митничари от граничен пункт Капитан Андреево. Според тях те са били предупредени да си купят легализиран софтуер за обработка на декларации. Онези, които го сториха, нямат абсолютно никакви затруднения, защото БИМИС разпознава безпогрешно легализираните продукти, но не и крадените, заявиха от управлението на свиленградската митница. Митничарите са убедени, че проблемите с обработката на документите за транзитните товари идват единствено от нелегалния софтуер.
Несработването на някои от компютърните програми с новата версия на митническата система става причина агенции да прехвърлят клиенти на свои конкуренти, които разполагат с удачния компютърен продукт, обясниха от русенския офис на митническата агенция "Лабекс". Оттам смятат, че софтуерните компании са подценили подадената от Агенция "Митници" информация за промяната и не са подготвили продуктите.
Софтуерните компании, чиито програми се използват за попълване на митничeски декларации, отричат да имат вина. "Проблемът е в Агенция "Митници" и тези, които внедряват системата", обясниха от една от компаниите. Според тях агенцията не е подготвила потребителите за системата. Затова те не знаят как да попълнят декларациите, в които всяка буква, вписана на неправилния ред, води до изхвърляне на декларацията от системата, беше коментарът им. Причина за опашките е и забавянето на две важни наредби, свързани с приложението на новата система, допълват софтуерните фирми. Документите са публикувани в Държавен вестник едва десет дни преди въвеждането на системата. И двете описват реда за подаване на декларации по електронен път.
"Направихме тестове на системата две седмици преди старта й и нашите клиенти нямат оплаквания", казаха от "Алфа софт", една от четирите компании за митнически софтуер.
Заради тези проблеми служителите са въвеждали данните от декларациите на ръка, признаха от Агенция "Митници". Тестовете за съвместимост на системата БИМИС с тази на Европейската комисия през май бяха успешни, се посочва в официално становище на агенцията. Оттам поясниха, че сроковете за въвеждането на системата са отлагани многократно, за да се подготвят по-добре компаниите. Направени са срещи през октомври 2005 г. с браншовите организации и софтуерните компании за разяснение на промените. През февруари софтуерните компании имаха възможност да тестват изработените от тях програми с новата версия на БИМИС, посочиха от агенцията.
"Програмата на Агенция "Митници" като цяло е добра, необходимо е обаче фирмите, изработващи софтуера, да го стиковат с новата версия", обясни началникът на митница Русе Кирил Йорданов. Той прогнозира, че проблемът ще се реши до седмица-две. Според директора на Регионалната митническа дирекция - Русе, Костадин Соколов създадената ситуация засяга вноса на автомобили и товари от съседни държави. Миналата седмица е имало струпани коли, а митническите власти са вкарвали данните за стоките на ръка.