Държавата ще плаща "Тракия" при фалит на концесионера

Ако се случи нещо непредвидено и концесионерът фалира, държавата ще трябва да поеме изплащането на кредитите за магистрала "Тракия", защото е строена публична държавна собственост. Това е единственият риск, който е склонно да поеме правителството при предоговарянето на концесията, съобщи за "Дневник" министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов. Останалите два риска - за печалбата и трафика, ще трябва да се поемат от концесионера, посочи той.
Концесионерът вече обяви, че ще тегли кредити за строежа, и посочи като банки "Креди Суис фърст Бостън" за българските фирми "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой" и Банку еспириту санту (Банката на светия дух) за португалските МСФ, "Лена" и "Сомаг". Експерти твърдяха, че тези заеми са неизгодни, защото лихвите са много високи.
Преговорите с българо-португалския консорциум ще започнат в началото на септември и задължително трябва да приключат до края на месеца. Концесионерът ще поиска да се преразгледат цената на строителството и таксата за преминаване, защото за изминалите две години горивата и материалите поскъпнаха рязко, съобщи една от компаниите в консорциума. Държавата няма да отстъпи от договорената цена за построяването на магистралата, каза обаче министър Гагаузов. По данни на предшественика му Валентин Церовски строителството ще струва 750 млн. евро, или 2.7 млн. евро на км.
Правителството няма да се съгласи и на удължаване на вече договорения срок на концесията от 35 години, каза Гагаузов. Цените на тол-таксите и откога да бъдат въведени също ще се преговарят. Предишният кабинет обсъждаше варианти от 2.5-2.8 евроцента за километър без ДДС, което означава, че за пътя до морето в едната посока ще се плаща между 25 и 30 лв.
Другите въпроси, по които ще се преговаря, са колко ще струва средногодишната поддръжка на магистралата, както и кой ще изплаща кредита към Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), с който сега се строят отсечките Оризово - Стара Загора и Карнобат - Бургас.
ЕИБ ще бъде ангажирана с разработването на концесионните процедури по отдаването на магистралите "Хемус" (София - Варна) и "Струма" (София - ГКПП Кулата), съобщи още Гагаузов. Ще използваме опита на ЕИБ и авторитета й, за да няма съмнения за резултатите от концесиите, посочи той. Министърът се надява най-късно до края на март догодина да започнат процедурите по концесионирането на магистралите. В момента се прави предпроектно проучване и доклад за въздействието върху околната среда за "Струма" и "Хемус".