Всяка чанта в автобуса - вече с бележка
Анонимен багаж вече няма да може да бъде товарен в междуградските автобуси. Приетите в четвъртък промени в Закона за автомобилните превози задължават шофьорите да дават разписка за всяка чанта.
Така пътниците ще са сигурни, че в багажното отделение са натоварени само вещи на пътуващите, както е в самолетите. Шофьорите пък ще са спокойни, че няма да бъдат обвинени в нелегален превоз на наркотици например, както това се случи преди година с техен колега, направил услуга на непознат, обясниха експерти.
Фирмата превозвач ще носи отговорност, ако багажът се загуби. Сега компаниите дават разписка само при поискване от пътника и не винаги може да се докаже тяхната отговорност за кражба или повреда. Депутатите решиха да увеличат двойно глобата за изчезнал багаж - от 500 на 1000 лв.
Промените изваждат "на светло" и междуселищните пътувания без билет. Сега често се случва шофьорите да качват хора, пътуващи до населено място по маршрута, в което обаче няма предвидена спирка. Затова шофьорът не може да издаде билет, а клиентите му плащат приблизителна сума. Досега глобата за превоз на пътник без билет беше 1000 лв., а сега се вдига на 3 хил. лв.
Фирми, които дублират редовни линии, като ги замаскират със специализиран или "случаен" превоз, ще бъдат глобявани до 10 хил. лв. Досега санкцията за тях беше двойно по-малка. Увеличават се наказанията и за таксиметровите шофьори, които хитруват при отчитането на цената на пътуването. Всеки, който нелегално разпломбира таксиметров апарат или пътува с повреден, ще плаща глоба между 500 и 1000 лв., гласят промените.
Българските автобусни превозвачи ще пътуват до Европейския съюз само ако притежават лиценз на общността, предвиждат измененията в закона. Документът ще се издава от изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", която и досега лицензираше компаниите. Вече издадените разрешителни за страната ще важат до края на 2010 г., а новите ще се издават за срок от 5 години. Ако фирмата има евролиценз, ще може да го използва и в България.
Всички шофьори, които работят във фирмите превозвачи, ще трябва да притежават карта за квалификация. Документите ще започнат да се издават след 2008 г.
Проблемът с маршрутките в София обсъдиха в четвъртък кметът Бойко Борисов и Сдружението на маршрутните превозвачи. Миналата седмица общинският съветник от ДСБ Вили Лилков попита защо общината получава само по 1.50 лв. на ден от маршрутка, след като от този бизнес се печелят по 30 - 40 млн. лв. годишно, и защо масово не се издават билети на пътниците. От сдружението обещаха на кмета да засилят контрола, за да не се стига до катастрофи и да не се качват пътници над нормата. Собствениците на маршрутни линии се оплакаха, че има нелегални коли, и Борисов им предложи на бусовете с разрешително да се лепят стикери и да се виждат отдалече.