Изпитите са гнездото на корупцията в университетите
Корупцията е сравнително висока при приема на младежите в университетите, след това се увеличава още повече при изпитите по време на следването и намалява едва при дипломирането. Това е един от основните изводи в доклада за степента на корупция във висшето образование, разработен от "Отворено общество" по поръчка на просветното министерство.
Корупцията в образованието като цяло не е голяма на фона на другите обществени сектори, но затова всеки случай на подкупване прави впечатление и има негативен ефект, обявиха авторите на документа.
Три са основните сфери във висшето образование, в които корупционният риск е най-голям. Освен изпитите това са акредитацията на университетите и процедурите при получаването на научни степени и звания, посочи Георги Стойчев от "Отворено общество". Според доклада акредитацията на университетите се прави по критерии, които не са достатъчно обективни и публични. По думите на Антоанета Цанева от фондацията едни преподаватели оценяват работата на колегите си от друг университет и това пречи заключенията им да са адекватни. В тези случаи преподавателите поставят висока оценка на колегите си, очаквайки същия жест на
по-късен етап. Експертите препоръчват в комисиите за акредитация да влизат публични личности, студентските организации и независими външни специалисти по оценяване на образованието.
За неефективната работа на агенцията по акредитация свидетелстват и резултатите от проведената наскоро оценка на университетите. От всички проверени институции, които са около две трети от университетите в страната, само две са получили отказ. Това означавало, че според агенцията всички останали отговарят на критериите за качествено образование.
Другата основна препоръка към университетите е да се променят да се отворят към обществото. От фондацията предлагат да се създаде нов орган във висшите училища - управителен съвет или настоятелство, в който да има представители на работодателите, на министерството на образованието и други обществени групи, които имат отношение към темата. В момента системата е такава, че ректорът се избира от подчинените си и не се осмелява да направи радикални промени, които не биха им харесали, посочи образователният министър Даниел Вълчев.
Още една ключова препоръка към висшите училища е да въведат ефективни системи за контрол на качеството. Трябва да има подробни изисквания за вътрешната система на управление и анализ на работата, обявиха специалистите. Ако в един университет функционира системата за контрол на качеството, то той би бил доста по-успешен, независимо че няма достатъчно средства, посочи ректорът на Нов български университет проф. Сергей Игнатов.
Причини за корупцията в университетите
- Формален външен контрол
- Липса на връзката между финансирането и резултатите
- Слаба мотивация на преподавателите
- Слабо отчитане на студентското мнение
- Липса на публичен контрол
Децата в училище трябва да се хранят с тестени закуски не повече от веднъж седмично, подчерта проф. Петрова. Според нея в останалите дни учениците трябва да консумират пресни плодове и зеленчуци, прясно и кисело мляко или сандвич с риба или пилешко месо. Специалистите препоръчват да се четат етикетите на храните. На тях трябва да бъдат обозначени всички съставки - мазнини, въглехидрати, белтъци.
Критиката на експертите от "Отворено общество" е насочена и към реда, по който се получават научни степени и звания. Препоръката е да бъде създаден изцяло нов закон в тази област. Процедурата за академично израстване трябва да е прозрачна, каза Стойчев. Друга препоръка в доклада е да бъде ограничена практиката един и същ преподавател да чете лекции на няколко места и навсякъде да е на основен трудов договор.