Винетките разбуниха превозвачите
Месец и половина преди края на годината все още не е ясно колко ще струват винетните стикери за 2007 г. Причината са различия между министерството на транспорта, от една страна, и на регионалното развитие и фонд "Републиканска пътна инфраструктура" от друга.
Предложението на регионалното ведомство е за камионите да се плащат 16 пъти по-скъпи стикери, отколкото за леките автомобили. Аргументът на екипа на министър Асен Гагаузов е, че основната тежест в разходите за поддръжка на пътищата (за което отиват приходите от винетки) трябва да се поеме от транспортните компании. Строителното министерство се позовава на евростандартите в тази област и на факта, че тежкотоварните камиони увреждат пътя повече от колите.
Транспортният министър Петър Мутафчиев обаче защитава позицията на превозвачите, които намират съотношението от 1:16 за твърде голямо. Пропорцията 1:16 между цените на винетките за двата вида транспорт е най-често прилаганата от страните - членки на ЕС, коментираха експерти. Според тях, ако тя бъде приета у нас, няма да има проблеми с одобряването на таксите от Европейската комисия, което става задължително от 2007 г.
Цена от 1260 лв. на винетката за камион ще създаде пречка за развитието на отрасъла и ще се намали конкурентоспособността му, смятат от бизнеса. Желанието на компаниите е да се запази цената от 782 лв. Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) е склонна да приеме новата пропорция за рядко използваните седмични и месечни стикери, но не и за годишните. Бизнесът предлага да се увеличат сега предлаганите цени на дневните, седмичните и месечните стикери съответно от 15 на 18 лв., от 70 лв. на 100 лв., и от 80 лв. на 280 лв.
Експертите казват обаче, че съотношението между таксите за годишна, месечна и седмична винетка не може да бъде различно, защото ще се наруши принципът на пропорционалността. Това е причината искането на превозвачите и министър Мутафчиев да не може да бъде одобрено, защото ще доведе до проблеми с Еврокомисията при бъдещото одобряване на цените, обясниха те.
От 1 януари българските и чуждите превозвачи трябва да плащат еднаква цена за винетките. Превозвачите смятат, че могат да се въведат допълнителни такси за камионите, които не са от страните - членки на ЕС, с които да се компенсира пътният фонд за евентуална по-ниска цена на винетките за тежкотоварните автомобили. Такава такса има в Унгария. Предложението на бизнеса е да се въведе такса от 80 лв. в едната посока за всички камиони под 12 тона от страни извън ЕС. За камионите над 12 тона предложението е таксата да бъде 260 лв. На транзитно преминаващите през България превозвачи пък ще се иска такса от 160 лв. в едната посока за автобусите и 520 лв. за тежките камиони. Тя може да се плаща под формата на стикери, които ще се лепят на стъклото на камионите.
Този вариант в момента се разработва от консултанта на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" - австрийската компания "Дурне консултинг". Проблемът, който може да възникне при одобрението от Еврокомисията на тарифите, е, че ще бъде нарушено изискването за равнопоставеност на всички превозвачи, коментираха експерти. Те дадоха пример с цените на хотелите, които до тази година бяха различни за българи и чужденци, но след натиск от ЕС двойният ценоразпис отпадна.
При всички случаи новите цени трябва да бъдат съгласувани с Европейската комисия. Неотдавна шефът на фонда Веселин Георгиев направи интересното уточнение, че цената на стикерите няма да е по-ниска от тази на най-евтината винетка в ЕС (в Словакия), нито по-висока от най-скъпата (в Унгария). За сравнение - в Словакия годишната винетка за лек автомобил е 29 евро, колкото българската, която е 58 лв., а в Унгария е 137 евро, или над 270 лв. За камионите тарифите са съответно 477 и 703 евро.За 2007 г. е планирано да се съберат близо 200 млн. лв. от винетки. Това е с над 30 млн. лв. повече от планираните за тази година. По данни на браншовите организации 17 хил. български превозвачи и 4363 чуждестранни ползват годишна винетка. Ползватели на седмичната са едва 23 хил. български компании и 156 чуждестранни.
Новото е, че за първи път през следващата година таксите ще покриват не само текущите ремонти на шосетата, но ще има част за основен ремонт и строителство на нови пътища, коментираха от фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Заради проблема с фалшифицирането на винетните стикери фондът предвижда да създаде мобилни групи, които да правят внезапни проверки по пътищата. Заради фалшивите винетки не е ясно дали ще бъдат събрани планираните за тази година 169 млн. лв., каза неотдавна Веселин Георгиев. Той очаква най-много 160 млн. лв.
Цени на винетките
превозно средство превозно средство | 2006 г. | 2007 г. | 2007 г.* | 2007 г.** |
лека кола | ||||
седмична | 4.5 |
5 | ||
месечна | 11 |
12 | ||
годишна |
58 |
63 | ||
автобуси и камиони на две оси |
||||
седмична | 23 | 28 | ||
месечна |
58 | 70 | ||
годишна |
322 | 391 | ||
тирове | ||||
седмична |
46 | 56 | 70 | 100 |
месечна |
116 | 140 | 200 | 280 |
годишна |
644 | 782 | 1260 | 782 |
* Цени, предложени от фонд "Републиканска пътна инфраструктура"
** Предложение на превозвачите