70 на сто от напускащите училище преди 8-ми клас са ромчета

Почти една трета от отпадащите ученици напускат училище преди 4-ти клас, а 49 на сто - до 8-ми клас, сочи изнесено днес изследване на социологическия институт МБМД, цитирано от БТА.
Според изпълнителния директор на института Мира Янова фактът, че 32 на сто от децата отпадат от училище преди четвърти клас, е най-тревожен, тъй като това са практически неграмотни хора, които най-вероятно ще станат клиенти на правосъдната система. Отпадащите до 8-ми клас ще могат да извършват само нискоквалифициран труд, добави тя.
Според данните 70 на сто от отпадащите ученици са от ромски произход, 15 на сто са българчета, а 11 на сто са от турски произход. Момчетата са 53 %, а момичетата – 47 процента. 47 на сто от изследваните отпаднали ученици са от семейства със сключен брак, а родителите на 44 процента от децата живеят без брак или са разведени.
Близо две трети от напусналите училище деца са със среден или слаб успех. Като причина за лошия си успех 61 на сто от запитаните посочват трудности с учебния материал, като за 69 на сто от децата той е по-скоро труден, а за 51 на сто - по-скоро неинтересен. Над половината от децата са ходили всеки ден на училище, преди да го напуснат, показват данните.
Една четвърт от изследваните отпаднали ученици са се затруднявали по всички предмети. 59 на сто от тях не са получавали помощ при подготовката на уроците, като 40 на сто от родителите на отпаднали от училище деца са се интересували рядко от училището, а 30 на сто от тях не са проявявали никога подобен интерес.
За 12 на сто от родителите на напуснали училище деца няма значение какво образование ще завърши детето им, като почти половината от учениците са дали същия отговор. За 19 на сто от родителите е важно децата им да завършат основно образование, а за 30 на сто - средно образование.
Категорично желание да се върнат на училище са заявили 19 на сто от отпадналите деца, а 46 на сто са отказали решително. Сред причините за повторното връщане в училище учениците са посочили идеята за по-добра реализация, социалните придобивки или волята на родителите.
Напусналите училище деца и родителите им са определили като най-успешна мярка за връщането им в клас безплатните учебници и засилването на извънкласните форми. Най-слабо е одобрението на създаването и утвърждаването на училищни символи.
В изследването на МБМД са включени 200 непосещаващи училище деца и 1500, които ходят редовно на училище. Интервюирани са родителите им, както и учители. Изследването е представително за страната, като екипите социолози са работили в 120 точки на страната.