Всяко четвърто дете не успява да завърши средно образование
Общо 15% от децата, които отпадат от училище, са от български произход и престават да посещават часовете заради трудности с материала или финансови проблеми. От турски произход е всеки десети, а всички останали - от ромски. Това е един от резултатите в изследване на МБМД за мотивацията на децата да ходят или не на училище. Проучването е направено по поръчка на Министерството на образованието.
Всяко четвърто дете не завършва средното си образование, коментира резултатите министърът на образованието Даниел Вълчев. Тези деца не само че няма да могат да се реализират професионално, а са заплашени и от социална изолация. Около 30 на сто от отпадналите пък спират да ходят на училище, преди да преминат в пети клас, каза авторът на изледването Мира Янова. По думите й те остават напълно неграмотни и след време няма да могат дори да си попълнят документите в службите за социално подпомагане. Около половината от децата, които не завършват средно образование, спират да посещават часовете до осми клас. Това означава, че всички те ще имат елементарни познания за света и ще извършват само нискоквалифициран труд, обясни Янова.
Изследването развенчава някои от основните митове за образователната система, обясниха авторите му. Така например анкетата сред учениците показва, че противно на разбиранията на учителите си децата ценят образованието и осъзнават неговото значение. При подредбата на ценностите си учениците поставят доборото образование на трето място непосредствено след семейството и приятелите. Пак по мнение на учениците най-важните качества на успелия човек са предприемчивостта (43%), на второ място образованието (33%) и на трето - интелектът и високата култура (31%), които пак са свързани с ходенето на училище. Според учениците най-големият проблем на младите хора е употребата на алкохол и наркотици. Според родителите пък проблемите на младите идвали заради липсата на перспектива и безотговорността.
Над 60% от отпадащите ученици имат слаб или среден успех в училище, сочи още проучването. Според данните основната причина са трудностите с учебния материал. Сложните и неразбираеми учебници създават комплекси у децата, твърди Янова. Децата пропускат постепенно все повече часове и накрая спират да ходят на училище, посочи Вълчев. Отпадането не става внезапно и може да бъде предотвратено, добави министърът. Сред една от първите мерки, които предвижда образователното министерство, е да осигури безплатни учебници до осми, а не само до четвърти клас.
Ценностите на младите
Семейство 5.88
Приятелство 5.74
Добро образование 5.64
Личен успех 5.61
Човечност 5.60
Истина 5.55
Любов 5.38
(по шестобалната скала)