Предплатени карти изместват традиционните подаръци
За първи път тази година ваучерите за подаръци станаха част от масовата коледна треска за пазаруване. Непознатите доскоро у нас предплатени купони за подаръци се предлагат от все повече търговски вериги, магазини за облекла и дистрибутори на техника, показа проучване на "Дневник". На този принцип могат да се подаряват услуги, забавления и екскурзии. По този начин българските търговци се присъединиха към тенденцията в други страни, където тези купони отдавна не се смятат за "отбиване на номера" и са сред най-честите подаръци около коледните и новогодишните празници.
Ваучерът всъщност е талонче, което може да се подари като истински подарък. Клиентът, избрал този начин да зарадва близки и приятели, може да отиде в магазина и да остави определена сума, срещу която след време получателят на талончето може сам да избере какъв точно подарък да вземе. Валидността на ваучерите е с продължителност от поне няколко месеца, като има и безсрочни. Основното им предимство е, че така се избягва рискът да се направи подарък, който след това може да не се хареса и да не се използва, обясняват представители на компаниите, които предлагат услугата. Ако получателят на подаръка си избере предмет, чиято стойност надвишава сумата по сертификата, то той може да доплати сам остатъка и така да вземе по-скъпа вещ. Анализи на тази услуга показват, че продавачите печелят два пъти - веднъж, защото не всички предплатени ваучери се осребряват, и, второ, защото почти винаги използващите ги доплащат над стойността им.
Първи в България въведоха ваучерите някои представители на международните вериги за продажба на облекла, като "Манго" (Mango) например. Те заимстват тази практика от опита си в другите страни. Сертификати вече могат да се купят и във веригите за техника като "Техномаркет", в различните козметични салони и центрове за красота и др. Тази година определено имаме ръст на клиентите, които купуват ваучери за подарък, казаха от фитнес център "Малееви" и добавиха, че най-много се подаряват различни СПА процедури.
У нас вече работят и специализирани компании за продажбата на сертификати за подаръци онлайн като "Гифт.бг" (gift.bg) и "Подаръци.бг" (podaraci.bg). "Гифт.бг" отчете ръст от 120% в продажбите на подаръчните сертификати около края на годината, обясни управителката на компанията Ани Кирова. За сравнение, ръстът през предходната година е бил едва от 10-15%. Най-търсени са различните видове приключения като скок с бънджи и полет с балон. Компанията дори едва смогва да отговори на цялото търсене и вече има изчерпване на някои сертификати, допълва Кирова. Според нея пазарът в България тепърва ще се развива и конкуренцията в сектора ще расте.
Тази година значително се е увеличило и търсенето на подаръчни кошници от страна на корпоративните клиенти на компанията, които са близо половината, обясни още Кирова. Това се обяснява с тазгодишната мода на кошниците с различно съдържание в корпоративните подаръци към служители и партньори.
За първи път тази година и две от най-големите вериги за продажба на мобилни технологии - 2be и "Германос", пуснаха на пазара в България ваучери с различна стойност между 10 и 100 лв. Въпреки че се продават само от няколко дни, компаниите съобщават за голям интерес от страна на клиентите. Смятам, че е въпрос на време ваучерите да се наложат като наистина сериозна алтернатива на традиционните подаръци, смята изпълнителният директор на 2be Станислава Арнаудова. По думите й сертификатите имат голям потенциал заради свободата, която предоставят. В най-скоро време ваучерите ще станат задължителна услуга в повечето компании, смята Ваня Чонева, маркетинг мениджър на "Германос телеком България". Въпреки че ги пуска като част от коледната си промоция, веригата ще продължи да ги предлага за постоянно и ще инвестира в развитието на този вид услуга, обясни още Чонева.
Все още бизнесът с гифт карти и ваучери в България е недоразвит в сравнение със страните от Европа и Америка. В проучване на изследователите от американската компания "Мариц" (Maritz) около 54% от анкетираните близо 2 хил. американски купувачи са заявили, че планират да подарят ваучер за празниците. Освен това те възнамеряват да похарчат около 190 долара средно за по 4 купона, което е ръст в сравнение с миналогодишните 173 долара.
Прогнозите на националната търговска асоциация в Америка са, че продажбите на празничните гифт карти ще достигне 25 млрд. долара за тази година, което е с цели 6 млрд. долара повече в сравнение с миналата, при положение че по данни на "Мастър кард" и "Виза" продажбите по Коледа и Нова година са по-малко от очакваните.