Предплатени карти изместват традиционните подаръци

На живо
Заседанието на Народното събрание

Предплатени карти изместват традиционните подаръци

За първи път тази година ваучерите за подаръци станаха част от масовата коледна треска за пазаруване. Непознатите доскоро у нас предплатени купони за подаръци се предлагат от все повече търговски вериги, магазини за облекла и дистрибутори на техника, показа проучване на "Дневник". На този принцип могат да се подаряват услуги, забавления и екскурзии. По този начин българските търговци се присъединиха към тенденцията в други страни, където тези купони отдавна не се смятат за "отбиване на номера" и са сред най-честите подаръци около коледните и новогодишните празници.
Ваучерът всъщност е талонче, което може да се подари като истински подарък. Клиентът, избрал този начин да зарадва близки и приятели, може да отиде в магазина и да остави определена сума, срещу която след време получателят на талончето може сам да избере какъв точно подарък да вземе. Валидността на ваучерите е с продължителност от поне няколко месеца, като има и безсрочни. Основното им предимство е, че така се избягва рискът да се направи подарък, който след това може да не се хареса и да не се използва, обясняват представители на компаниите, които предлагат услугата. Ако получателят на подаръка си избере предмет, чиято стойност надвишава сумата по сертификата, то той може да доплати сам остатъка и така да вземе по-скъпа вещ. Анализи на тази услуга показват, че продавачите печелят два пъти - веднъж, защото не всички предплатени ваучери се осребряват, и, второ, защото почти винаги използващите ги доплащат над стойността им.
Първи в България въведоха ваучерите някои представители на международните вериги за продажба на облекла, като "Манго" (Mango) например. Те заимстват тази практика от опита си в другите страни. Сертификати вече могат да се купят и във веригите за техника като "Техномаркет", в различните козметични салони и центрове за красота и др. Тази година определено имаме ръст на клиентите, които купуват ваучери за подарък, казаха от фитнес център "Малееви" и добавиха, че най-много се подаряват различни СПА процедури.
У нас вече работят и специализирани компании за продажбата на сертификати за подаръци онлайн като "Гифт.бг" (gift.bg) и "Подаръци.бг" (podaraci.bg). "Гифт.бг" отчете ръст от 120% в продажбите на подаръчните сертификати около края на годината, обясни управителката на компанията Ани Кирова. За сравнение, ръстът през предходната година е бил едва от 10-15%. Най-търсени са различните видове приключения като скок с бънджи и полет с балон. Компанията дори едва смогва да отговори на цялото търсене и вече има изчерпване на някои сертификати, допълва Кирова. Според нея пазарът в България тепърва ще се развива и конкуренцията в сектора ще расте.
Тази година значително се е увеличило и търсенето на подаръчни кошници от страна на корпоративните клиенти на компанията, които са близо половината, обясни още Кирова. Това се обяснява с тазгодишната мода на кошниците с различно съдържание в корпоративните подаръци към служители и партньори.
За първи път тази година и две от най-големите вериги за продажба на мобилни технологии - 2be и "Германос", пуснаха на пазара в България ваучери с различна стойност между 10 и 100 лв. Въпреки че се продават само от няколко дни, компаниите съобщават за голям интерес от страна на клиентите. Смятам, че е въпрос на време ваучерите да се наложат като наистина сериозна алтернатива на традиционните подаръци, смята изпълнителният директор на 2be Станислава Арнаудова. По думите й сертификатите имат голям потенциал заради свободата, която предоставят. В най-скоро време ваучерите ще станат задължителна услуга в повечето компании, смята Ваня Чонева, маркетинг мениджър на "Германос телеком България". Въпреки че ги пуска като част от коледната си промоция, веригата ще продължи да ги предлага за постоянно и ще инвестира в развитието на този вид услуга, обясни още Чонева.

Все още бизнесът с гифт карти и ваучери в България е недоразвит в сравнение със страните от Европа и Америка. В проучване на изследователите от американската компания "Мариц" (Maritz) около 54% от анкетираните близо 2 хил. американски купувачи са заявили, че планират да подарят ваучер за празниците. Освен това те възнамеряват да похарчат около 190 долара средно за по 4 купона, което е ръст в сравнение с миналогодишните 173 долара.
Прогнозите на националната търговска асоциация в Америка са, че продажбите на празничните гифт карти ще достигне 25 млрд. долара за тази година, което е с цели 6 млрд. долара повече в сравнение с миналата, при положение че по данни на "Мастър кард" и "Виза" продажбите по Коледа и Нова година са по-малко от очакваните.