Йоахим ХУНОЛД: Пътниците искат спокойствие и услуги на борда
Йоахим Хунолд е главен изпълнителен директор на "Ер Берлин" (Air Berlin), третата най-голяма нискобюджетна авиокомпания в Европа. От 1982 до 1990 г. той работи в авиопревозвача LTU, последно като търговски и маркетингов директор. Когато му отказват поста на президент, той купува през 1991 г. заедно с инвеститори изпадналата в криза "Ер Берлин" и я превръща във втората по големина авиолиния в Германия. Миналия август дружеството купи конкурента си DBA.
Господин Хунолд, години наред около вашата компания беше тихо. Сега за първи път сте заплашени от стачки в дъщерната DBA. Това първата криза ли е?
- Не. Засега все още няма стачки. Но дори да се стигне до спиране на работата, това едва ли ще ни засегне.
Защо? DBA все пак управлява една трета от вашата флотилия от 90 самолета.
- Не. В момента DBA разполага само с 11 самолета. Останалите машини действително летят по дестинации на DBA, но междувременно принадлежат на "Ер Берлин". И от техните екипажи никой не иска да стачкува.
А не трябва ли да закривате полети, щом ви липсват 11 самолета?
- Не. С останалите от нашия флот в случай на нужда можем да покрием и разписанието на 11-те машини на DBA. През тази година ще получим няколко нови самолета, освен това взехме още няколко на лизинг. Всъщност искаме да ги използваме като резервни, за да не се налага да отказваме полети, когато не ни достигат самолети.
Следователно веднага бихте могли да закриете DBA?
- При крайна нужда, да.
Много конкуренти се опасяват от липса на пилоти заради растежа на арабските авиокомпании и другите евтини авиопревозвачи. Как стои въпросът при вас?
- В момента не изпитваме недостиг. Много втори пилоти от DBA се прехвърлиха към "Eр Берлин", тъй като при нас могат да станат капитани. Ние назначихме достатъчно хора и от 1 март открихме собствено училище за летци.
Освен преговорите за работните тарифи как върви интеграцията на "Ер Берлин" и DBA?
- Уредили сме почти всичко. От 1 април изчезва марката DBA. Ние сляхме разписанията и чекинга, DBA е част от нашата бонусна програма. Почти напълно интегрирахме и администрацията.
Интеграцията трябва да донесе синергиен ефект от 70 млн. евро. Докъде сте стигнали?
- Конкретни данни ще изнеса едва след края на финансовата година. Но мога да кажа, че вървим по плана.
Парите ще ви дойдат добре. През 2005 г. отчетохте 115 млн. евро загуба. Как изглежда 2006 г.?
- Анализаторите се обединяват около сумата от 41 млн. евро загуби. Вероятно ще се вместим в тези граници.
Ще постигнете ли някога 20% печалба както "Райънер" (Ryanair)?
- При рамковите условия, с които работим, не. Но въпросът е колко дълго още "Райънер" ще реализира подобни печалби. Голямата разлика между нас и "Райънер" са субсидиите от летищата. Ще видим дали те ще се запазят. По разходите за труд ние сме на най-ниските нива в Европа.
Разполагате с три авиокомпании - "Ер Берлин", DBA и "Германия", които оставяте да се конкурират. Това не затруднява ли твърде много концерна?
- Не. Ние имаме марката на концерна "Ер Берлин" с едно разписание и то ще се обслужва от дружеството с най-изгодните разходи.
Въпреки това звучи сложно.
- Не, много просто е. Дори могат да се прибавят още една или друга компания, стига да е подходяща.
Коя конкретно си представяте? LTU или "ТУИ флай", с които вече имате агенция за билети?
- В момента нищо не мога да си представя.
Но по всяко време можете да придобиете някоя авиолиния?
- Имаме предпоставките за това, защото разполагаме с нужната гъвкавост в мениджмънта и с подходящи информационни технологии. Ако се открие възможност, много бързо ще се задействаме.
Ще продължите ли сътрудничеството с LTU и с "ТУИ флай"?
- На първо време да, тъй като имаме сключени договори. Но ако се покаже, че отвъд съвместната дистрибуция само засилваме конкурентите, ще ги прекъснем.
Основният ви плюс пред конкурентите е обслужването. Вие сте единственият нискобюджетен авиопревозвач, който предлага безплатни запазени места, храна или вестници, докато другите искат пари. Докога можете да си го позволите?
- Още дълго. Бизнес пътниците отдават значение на услугите. А те са най-важната ни клиентела, защото плащат значително по-високи цени на билетите. Затова и "Изиджет" (Easyjet) се опитва да ги спечели най-вероятно защото забелязват, че досегашният им бизнес модел се изчерпва. Защо тогава да променяме нещо?
Защото носи повече пари, когато продаваш нещо, вместо да го подаряваш. За "Изиджет" и "Райънер" този страничен бизнес е сред най-важните източници на печалба.
- За нас също. Нашите клиенти например могат да си купят по-добра храна. Но пък никой не трябва да плаща за самоподразбиращи се неща като забравен багаж.
Мислите ли и за игри на късмета, както е при "Райънер"?
- В момента не. Във Великобритания хората са значително по-настроени за хазарт. Не мисля, че германските предприемачи в сутрешния полет от Дюселдорф за Мюнхен искат да си купуват лотарийни билети. Те искат да четат вестници, да пият кафе или просто да си почиват.
"Райънер" смята да позволи и употребата на мобилни телефони на борда.
- Твърдо съм против.
Но мобилните оператори дават добри комисиони.
- Въпреки това. Не искам да дразня клиентите. Не мога да се преместя, когато някой до мен в самолета говори по телефона. Летя с удоволствие, защото имам час спокойствие и необезпокоявано мога да си чета или да мисля. Мога и да се заблуждавам, но смятам, че така мислят почти всички наши клиенти. Ако обаче те го поискат, ние естествено няма да се съпротивяваме.
Това важи ли и за интернет?
- Не. "Боинг" (Boeing) за съжаление спря тази услуга, иначе щяхме да я въведем. Но ако отново се появи оферта, ние сме подготвени.
Вие поръчвате самолети и от "Боинг", и от "Ербъс" (Airbus). Тези две флотилии не означават ли и по-високи разходи?
- Не. От една известна степен нататък допълнителните разходи са минимални, но носят много предимства. Имаме по-голям избор, когато краткосрочно се нуждаем от самолет. И, разбира се, зависи и от цената.
И DBA ли преговаря толкова добре с "Боинг" колкото вие?
- Договорът не беше лош. В "Боинг" може би не са очаквали, че ние ще го изпълним. Те бяха изненадани, когато отправихме оферта за покупка на самолети.
И какво успяхте да извоювате като отстъпка?
- Много.
Колко много, 10 до 20 процента?
- Учтивостта повелява мълчание.
Тогава плащате само половината от каталожната цена от близо 50 млн. евро. Следователно преговаряли сте по-добре от "Изиджет" и "Райънер".
- Дали по-добре, не знам. Но който притежава "Ербъс" и "Боинг", има по-добра позиция за преговори. Лесно можеш да смениш конкурента, а това прави и двата продавача по-склонни на компромиси.
Сигурни ли сте, че ще нараснете достатъчно, за да ангажирате поръчаните вече над 130 самолета?
- Въобще не е нужно. Тъй като купуваме на цена, която е по-ниска от пазарната, по всяко време можем да препродадем с печалба самолетите или да си набавим свежи капитали с лизингови схеми.
Какво ви носи това? Четири до пет милиона евро на самолет както при "Изиджет?
- Смятаме, че не сме преговаряли по-лошо, отколкото "Изиджет".
Това означава дълбок резерв от близо половин милиард евро?
- Ние вече имаме планове за тях.
Какво не би паснало на вашите сметки?
- Политици, на които винаги им идват нови идеи как да натоварят авиационния бранш.
Но не си ли го причини самият бранш? Всички ви карат да плащате, тъй като сте идеална мишена в дискусията за глобалното затопляне заради шума и високото потребление на бензин.
- По-чистата околна среда със сигурност е важно начинание, което подкрепяме с удоволствие. Все пак имаме впечатлението, че някои ни нападат само за да получат ореол на екологични светци. Но решаващото е, околната среда да се разтовари с инвестиции по най-ефективния начин. И в тази посока авиационният бранш вече е много напред.