Васил Димов, управител на "Теси" ООД: Администрацията трябва изцяло да промени манталитета си

Как се развива компанията в последните месеци?
- За нас влизането в Европейския съюз преди всичко отваря нови възможности. Ние сме компания износител, от години продаваме в Европа и страните от ОНД. Но с влизането в ЕС нещата станаха по-лесни. В момента например обмисляме да преминем към директно обслужване на клиенти в някои държави, вместо да ползваме партньори. Сега вече можем да регистрираме данъчни представителства в страни от ЕС, с което елиминираме цели звена от дистрибуцията, а това ни прави по-конкурентни. При нас тече преструктуриране, за да можем да разгърнем тази структура. Така че имаме изцяло положителни очаквания от членство в Евросъюза.
Как оценявате икономическата ситуация в Шумен?
- Ако се сравняваме със София, Варна, Стара Загора и Бургас, Шумен тръгна да се развива малко по-късно, но в момента наваксваме. Има бум на строителството, икономическият растеж може да се види буквално като се разходите по улиците на града. Ние също инвестираме в изграждането на голяма складова база, логистичен център. Това обаче води със себе си и немалко проблеми. Шумен е така ситуиран географски, че е затворен от три страни - платото го обгражда от две страни, а в третата посока е индустриалната зона. Това причинява проблеми и за жилищното строителство, и за индустриалното развитие на града.
Какви други инфраструктурни проблеми има градът?
- За мен инфраструктурата е два вида - материална и кадрова, човешка. Ние не можем да се оплачем от работната ръка в региона, но трябва да сме наясно, че все повече ще изпитвам нужда от кадри, и то добре подготвени. А младите хора бягат от града. Той не е привлекателно място за живот, така че местният бизнес не може да привлече подготвени специалисти. В момента Шумен е добро място за производство, но не е достатъчно добро място за развитие на бизнеса.
Как се справяте с липсата на кадри?
- С вътрешнофирмени обучения. Преди време в града имаше техникум по химическа промишленост, но го закриха. Така че сега наемаме неквалифицирана работна ръка и си я обучаваме сами.
Какво конкретно може да направи местната или държавната администрация, за да стимулира инвеститорите?
- Конкретно - пътищата ни са в окаяно състояние. В сравнение с други региони тук състоянието на пътната мрежа е направо отвратително. Услугите - като започнем от общинската администрация и минем през електроразпределение, БТК, ВиК, газификацията, това са проблемни области, с които се сблъсква всеки инвеститор. Ние имаме добри отношения и с кмета, и с главния архитект, помагат ни, с каквото могат, но това е една администрация, която трябва да си промени манталитета изцяло.
Ето, има подобрение на обслужването в общината - компютри, по-модерно разпределение на гишетата, но това съвсем не е достатъчно. Трябва да се създаде клиентски ориентирана структура. Сега идеята е, ако тези органи не помагат, поне да не пречат. Но това вече не е достатъчно. Колкото една община е по-активна и модерна, толкова повече инвестиции ще успее да привлече за региона. И тогава няма да говорим за този проблем - че младите хора напускат общината и не можем да привлечем висококвалифицирани кадри да дойдат да работят при нас в Шумен.
Но не искам да звучи така все едно се оплакваме. Нямаме проблеми с местната администрация, стават нещата, просто по-бавно, отколкото ни се иска. На национално ниво законовата база също създава предпоставки за страшно много бюрокрация. Например правилникът за противопожарната дейност. Не може за инсталации, които в Германия, Франция, Англия и Италия се узаконяват без проблем, тук да идват и да ми цитират наредби от 1971 г. Вярно е, че на повърхността България е приела европейските закони, но дълбоко в себе си стои още на съветските.