План за по-скъпи винетки разгневи превозвачите

План за по-скъпи винетки разгневи превозвачите

План за по-скъпи винетки разгневи превозвачите
Нови цени на винетките за тежките камиони и автобусите за 2008 г., подготвяни от фонд "Републиканска пътна инфраструктура", създадоха напрежение сред транспортните компании. Превозвачите са готови да излязат на протести, ако правителството увеличи цената на годишната винетка за тировете със 150 лв. до 1100 лв., или с 16%. Това е един от вариантите, който обсъжда пътният фонд, научи "Дневник". Като компенсация се предлага дневната винетка за тежките камиони да поевтинее с пет лева до 15 лв. Цената на стикерите за леките автомобили да не се променя, предлага фондът. Още се обмисля дали увеличението от 150 лв. да не се приложи и за годишната винетна такса на автобусите и камионите, която за 2007 г. е 500 лв. Целта е да се намали разликата в цената на стикерите за автобусите и за тировете.
В сряда шефът на пътния фонд Веселин Георгиев каза само, че няма да има драстични корекции в цените на стикерите и че официалните разчети още не са готови.
Новината за подготвящото се поскъпване изненада транспортните компании, които са получили устни уверения, че няма да има корекция в цените. Досега транспортното министерство ни уверяваше, че няма да има промяна в цените, каза членът на УС на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Димитър Николов. Според него не е логично да поевтинее дневната винетка, защото тя се използва основно от турските превозвачи, които преминават през България.
На среща с транспортния министър Петър Мутафчиев Сдружението на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) предложихме винетките да отпаднат още от догодина, но да бъде увеличен акцизът върху горивата, коментира зам.-председателят на сдружението Красимир Лалов. Той каза, че браншовите организации ще търсят персонална отговорност от министрите, които подкрепят предложението за новите цени.
Засега позицията на транспортното министерство е в подкрепа на бизнеса и против поскъпването на стикерите. Годишна винетка от 950 лв. за тежките камиони е достатъчно висока цена, за да се иска ново повишение, смята зам. транспортният министър Георги Петърнейчев. Той твърди, че транспортното министерство няма нагласа да приеме по-високи цени.
Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" мотивира поскъпването на стикерите с факта, че тировете разрушават повече пътищата и затова трябва да плащат. От следващата година ще бъде променено съществуващото съотношение между различните видове винетки, нормално е да искаме приходите от системата да бъдат повишени, каза в сряда министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов.
Същият спор между двете ведомства се разигра в края на 2006 г., когато правителството определи нови цени на винетките за всички видове превозни средства. Тогава най-драстично поскъпнаха стикерите за автобусите (от 322 на 500 лв.) и за тировете (от 644 на 950 лв.), макар че транспортният министър Мутафчиев успя да извоюва отстъпки от колегата си Гагаузов спрямо първоначалното предложение на пътния фонд.
Министър Гагаузов в сряда обясни още, че съществуващата винетна система ще бъде променена от 2010 г. Тогава се очаква да бъде въведено платеното преминаване по магистрала "Тракия".

Финансирането на "Тракия" остава неясно
Българо-португалският консорциум "Автомагистрала Тракия" все още не е осигурил финансиране за строителството и рехабилитацията на магистралата, съобщи министър Гагаузов. По думите му се водят предварителни разговори с банки за отпускане на заеми. Според него до края на октомври финансирането трябва да бъде осигурено. Също краят на октомври е поредният срок, който в сряда Гагаузов даде за окончателното решение за съдбата на концесията. Ако консорциумът не успее да намери средства, договорът няма да се финализира. В този случай за магистралата ще се търсят средства от бюджета или заем от Европейската инвестиционна банка. При първия вариант годишно трябва да бъдат осигурени по 150 млн. лв., което ще е за сметка на други проекти, каза Гагаузов. Също през октомври ще бъдат открити последните 17 километра между Чирпан и Стара Загора от магистралата , които се финансират по програмата "Транзитни пътища" на ЕИБ.