Родители написаха нова роля за класните ръководители
Класните ръководители да получат допълнително възнаграждение за работата си с децата и да играят реална роля за модернизацията на образователната система, предлагат от асоциация "Родители". Организацията внесе проект в Министерството на образованието. От ведомството на Даниел Вълчев вече изразиха симпатии към него и обещаха да организират обществено обсъждане.
Според документа, разработен от психолози, родители и учители, трябва да има цялостна промяна на общуването в училището и затова трябва да помогне класният ръководител. Идеята е той да научи децата на провокативно мислене, самостоятелност и реални умения. Според авторите на проекта работата на класния ръководител сега се свежда само до изпълнението на административни задачи - попълване на дневници и провеждане на формални "часове на класа".
От асоциация "Родители" предлагат позицията му да се отдели от длъжността "учител". За целта ще се разработи рамка на компетентностите, като заемането на позицията ще се регламентира с отделен срочен договор и самостоятелно заплащане. Така класният ще води по-малко часове по предмета си, но пък ще получава пари за работата с поверените му ученици.
Класният трябва да осигури успешната социализация на децата, като изгражда подходяща подкрепяща среда, пише още в проекта. Той ще е в постоянна връзка със семействата и трябва винаги да е наясно с проблемите и качествата на подрастващите. При необходимост ще консултира родителите за специализирана помощ или допълнителна възможност за развитие на децата. Повечето от контактите трябва да са извън родителските срещи, за да стане семейството съпричастно на случващото се в училище, гласи проектът.
Експертите смятат, че е необходимо да се преосмислят целите на преподаването и да се залага повече на индивидуалната работа с децата. Авторите на проекта дават пример със страни от ЕС, където един учител преподава по няколко предмета. По този начин контактите с учениците стават по-чести и се изграждат по-трайни отношения с тях. В проекта е посочено още, че класният може да използва в процеса на обучение и външни институции и специалисти. Не е изключено и родители, които са специалисти в определена област, да бъдат лектори.
----------------------------
Училищните съвети още не са създадени, а където ги има, не работят, твърдят от асоциация "Родители" и критикуват пасивността на Министерството на образованието и директорите. Задачата на съветите ще бъде различна от тази на настоятелствата, които съществуват към някои училища. В тях трябва да влязат външни експерти и родители, а след време и ученици, за да има истинско самоуправление на училищната общност, заявят от асоциация "Родители".