Конкуренцията на кандидат-кметовете в интернет се ожесточава

Кампанията за тези избори щеше да бъде като предишните, ако претендентите за местна власт не бяха прибягнали до нови методи за привличане на симпатизанти в интернет. Щабовете им дори събират специални екипи, които се грижат за този канал за политическите послания.
В сравнение с последните избори през май за депутати в Европейския парламент сега има развитие на механизмите за агитация в мрежата, коментира Емилия Мечева от специализираната в интернет маркетинга агенция Icygen.
Кандидати за кметове и общински съветници в София и големите градове активираха свои страници и блогове още в началото на предизборната борба. Както и през май, БСП са направили "спонсорирана връзка" на адреса на най-голямата търсачка Google. При изписване на дума, близка по смисъл на "избори" или абревиатурата на някоя от политическите формации, вдясно излиза линк към страницата на социалистите. Повечето от предизборните сайтове обаче не са пригодени за работа с търсачката Google.
Засега ДСБ е единствената партия, която е качила предизборния си клип на youtube.com. Според Мечева електронните адреси в интернет дават възможност за дискусия и развиване на социални контакти, които формират групи по интереси. "Въпросът е обаче хората да качват", каза още тя. Радан Кънев, който е в столичното ръководство на ДСБ, търси от страницата на ДСБ - Варна, и своя блог "доброволци, които да участват в поддръжката на уебсайтове или блогове, свързани с националната кампания на партията и нейните кандидати". Ентусиастите трябва "да провеждат кампания и по електронната поща сред своите близки и познати". Те трябва да отделят от 2 до 6 часа седмично до 28 октомври, а и до втория тур за кметове, да имат задълбочени познания за уебдизайна и "минимални познания за работа с безплатни уебплатформи".
Интернет кампанията на Мартин Заимов е една от най-добрите, е преценката на Емилия Мечева. Кандидатът на СДС и ДСБ за кмет на София започна с личен блог (martinzaimov.com) и електронен сайт (azobichamsofia.com). На 4 октомври електронният адрес на Заимов беше специално представен пред журналисти. От щаба му тогава съобщиха, че за краткото си съществуване той е имал 14 хил. посетители.
Най-честите посетители на предизборните сайтове са политически активните млади хора, са забелязали от щабовете. Това обикновено са студенти или хора, работещи в офиси. Те не ходят на предизборни срещи и концерти, но пък пишат по форуми или блогове. Около 500 са "гостите" на сайта на Заимов например, които задават въпроси, предлагат теми за форумите или коментират последните изяви на кандидата. На интернет адресите могат да бъдат открити и "връзки" към сайтовете на партиите, които го издигат - sds.bg и dsb.bg. Страницата на ДСБ "връща" препратката, докато от СДС не са поставили линк.
За разлика от сайта на Заимов на страницата на кмета и кандидат за втори мандат Бойко Борисов (boikoborisov.bg) няма форум. Приликата пък е във възможността да се видят видеоклипове. При Борисов правят впечатление разделите "Постижения и награди" и "Какво направих за града".
От една седмица блог отвори и кандидатът на БСП за кмет на София Бриго Аспарухов (brigoasparuhov.net). Избраникът на левицата пише, че "се надява да прочетете нещо интересно на тези страници", но той самият още не е качил свой текст. Липсват и регистрирани форумнисти. От щаба обясниха, че блогът му е все още в процес на изграждане.
Издигнатият от Демократическата партия за кмет на София Константин Папазов може да се открие на интернет адрес (titipapazov.com). Там освен биографията му, предизборните клипове, приоритетите му за управлението на столицата фигурират 100-те въпроса към кмета Борисов.
На електронния адрес на ДПС (dps.bg) е качен само един предизборен клип - на кандидата на партията за нов кметски мандат в Кърджали - Хасан Азис.
Въпреки активността на все повече политици в интернет засега никой орган не следи дали в тази медия не се нарушават правилата на предизборната борба. Говорителят на Централната избирателна комисия (ЦИК) Бисер Троянов заяви пред "Дневник", че "законодателният орган няма желание да възложи контрол върху интернет", а контролът на комисията може да бъде само последващ. Според закона за местните избори е забранена агитацията в изборния ден в медиите и на публичните места. На евроизборите на 20 май ЦИК установи, че три сайта нарушават закона и извършват агитация в полза на две политически сили.