Фирменият регистър тръгва в пакет със схеми за измами
Седем работни дни преди старта на новия търговски регистър започнаха да валят опасения за ветрило от възможности да злоупотреби чрез него. Според корпоративни адвокати вече има създадени цели мозъчни тръстове, чиято единствена цел е да се възползват от недостатъците му, за да извлекат облага - най-вече чрез "кражба" на фирми с цел изнудване или завземане на имуществото им. Други предупреждават, че пускането без клауза за отговорност на частни фирми до оригиналните документи на един от най-важните архиви в държавата - фирменият, може да доведе до изчезването на някои от тях и "замитане на следите".
От Министерството правосъдието и подчинената му Агенция по вписванията, които отговарят за реформата, не отрекоха вероятността за злоупотреби, но това няма да попречи отлаганият няколко пъти регистър да заработи "на всяка цена" от 2 януари. А министърът на правосъдието Миглена Тачева дори заплаши с оставка, ако се стигне до ново забавяне. При това положение може да се очаква, че заедно с регистъра ще бъде даден старт и на употребата на оставените ниши за измами. Една от забелязваните от пръв поглед е свързана с кражбата на фирми. Проблемът произтича от въвеждането на национална уникалност на фирмените наименования. В момента компаниите имат уникално име само в рамките на района на окръжния съд, в който са регистрирани. Затова съществуват компании с едно и също име в различни райони на страната. От 1 януари обаче Законът за търговския регистър изисква всички фирми да се пререгистрират до края на 2010 г. Дружествата с еднакви имена или трябва доброволно да ги променят в срок от два месеца, или Агенцията по вписванията ще добави към наименованието им града, в който са регистрирани.
Това наистина ще забави пререгистрацията и затова през януари ще внесем поправки в закона, с които да се регламентира, че всички стари фирми запазват имената си, въпреки че не са уникални за страната, тъй като всяка има единен идентификационен код, който гарантира уникалността й, обясни Тачева. По този начин задължението за национална уникалност остава само за компаниите, които ще се регистрират след 2 януари. Агенцията е направила опит да прокара тази промяна с помощта на Милен Велчев (НДСВ), който я е предложил в преходните разпоредби на поправките в Закона за местните данъци и такси между двете му четения. Бюджетната комисия обаче я е отхвърлила с аргумента, че местните данъци и такси нямат нищо общо с търговския регистър.
Проблемът обаче не е свързан само със забавянето, а с възможността за злоупотреби още в първите дни от старта на системата. Той възниква от факта, че регистърът ще заработи на 2 януари, а тогава съдилищата извършват инвентаризация и не издават удостоверения за актуално състояние, нужни за пререгистрацията. Така до 20 януари, когато приключва инвентаризацията, старите фирми няма да могат да се пререгистрират. През това време обаче всеки ще може да впише ново дружество. Единственият начин да се гарантира, че името му ще е уникално за страната, е да се направи справка в регистъра "Делфи" на "Информационно обслужване". Според юристите, ако случайно или не дадена фирма не бъде открита в "Делфи", дори да е законно регистрирана, ще може да безпрепятствено да бъде вписана нова със същото име. Оттам до кражбата на дружество пътят е много лесен, обясниха те.
Не съм обезпокоена от подобни казуси, тъй като справки няма да се правят само в "Делфи", а и в БУЛСТАТ и системата на Националната агенция по приходите, обясни Тачева. Тя подчерта, че наистина би било добре стартът на регистъра да не беше съвпаднал с инвентаризацията, но това не е преценено от парламента. Според нея много от адвокатите са обезпокоени, тъй като вече старите схеми за уреждане на бърза регистрация с връзки или подкупи пред познати съдии или служители няма да вървят.
Ние гарантираме актуалността на информацията за фирмите до 31 декември 2007 г., винаги сме се старали да я въвеждаме коректно в "Делфи", заяви и директорът на държавната "Информационно обслужване" Александър Витанов. С тези думи той отговори и на въпроса дали споделя опасенията за възможни злоупотреби. Витанов изрази съжаление, че въпреки опита на дружеството в обработката на информацията за търговците в електронен вид от агенцията са отказвали помощта му.
Другият проблем е свързан с обществената поръчка на агенцията за компания, която да сканира всички фирмени дела, за да бъдат въведени в електронния регистър. Съдейки по условията, експертите са на мнение, че по всяка вероятност ще я спечели известна частна фирма от сектора на правно-информационните технологии. Притесненията са и заради липсата на гаранции, че фирмата ще носи отговорност за загуба на оригинални документи. По думите им може да се стигне до ситуация, подобна на "прочистването" на архива на бившата ДС, за да се заличат неудобни факти или да се променят. Тачева вече е изпратила указание до агенцията за отмяна на процедурата, която трябва да приключи утре. "Направих го не само защото чух опасения, че условията предпоставят победителя, а и за да се разпишат гаранции", обясни тя. В договора с фирмата трябва да е записано, че тя гарантира истинността на сканираните документи и носи риска от загуба на документи, заяви министърът.
Фирмени адвокати твърдят, че има разработени и други, по-сложни схеми за злоупотреби с регистъра, но не пожелаха да ги разкрият, за да не популяризират употребата им. Всеки, който подозира измама и недобросъвестност, трябва веднага да съобщи за нея в прокуратурата, коментира Тачева. Точно затова ще настоявам ръководството на Агенцията по вписванията да се срещне с представители на прокуратурата, за да се изработи координационен механизъм за бърза реакция в подобни случаи, обвинителите трябва да са готови за възможните злоупотреби, обясни тя.
Очаква се с поправки в закона постфактум да се премахне и друго недомислие. Според бизнеса не е ясна формулировката за това кой има право да подаде заявление за вписване на нови обстоятелства за фирмата и от някои тълкувания на закона излиза, че това могат да направят само собственикът или изпълнителният директор. Според експерти от работодателски организации е абсурдно подобно положение и трябва да се позволи на упълномощен служител да подаде документите и да се реди по опашките.