Емел Етем: Моето министерство не чисти сняг и реки

Емел Етем, министър на държавната политика при бедствия и аварии, в интервю за предаването "Тази сутрин" по БТВ:
Битува една представа, че Министерството на държавната политика при бедствия и аварии е главният координатор на Република България при възникване на каквито и да е бедствени ситуации и събития. Тази представа е абсолютно погрешна. Нееднократно сме коментирали задълженията ни и нормативните ни актове, законът, който беше приет през декември 2006 година, ясно и точно разписва кой какви задължения има при възникване на различен вид бедствия.
Още веднъж да си припомним с координацията при възникване на какъвто и да е род бедствие на територията на общината задължение е на кмета на общината на територията на областта, ако е излязла от рамките на една община, на няколко общини в рамките на областта са бедстващи, са критични, тогава областният управител поема координацията.
Затова упреците, които ги имаше тези дни във вестниците, отправени от различни политически сили, защо премиерът не е обявил бедствено положение в национален мащаб, защо не е направен Национален кризисен щаб, искам да ви кажа, че такава предпоставка е нямало. От 28 области седем са били засегнати от тежките условия, не са се справили и са обявили бедствено положение, но това не дава основание на правителството и на премиера да обявява криза в национален мащаб и съответно да натовари някой от министрите, който носи конкретна отговорност за даденото събитие, да оглави кризисния щаб.
Две са най-важните дейности на министерството. Едната е свързана с политиките на превенция, което значи, че се издават указания, изпращат се писма до различни институции, изграждат се национални системи, свързани с превенцията и обучение на кадри, държавни институции, населението. И втората дейност е спасителната, която по-често хората я виждат в лицето на спасителните ни отряди, които ги има в някои области, не във всички.
По първата, превантивната, която, естествено, най-много вас ви интересува медиите, хронологията е следната. Още на 7 ноември съм издала указание до всички министерства и ведомства, както и до областите и общините какво да предприемат във връзка с усложнената зимна обстановка през сезон 2007/2008.
Тези указания не са детайлни, защото министерството няма задължение да припомня на всяка една структура точно какви функции има, те са описани в техните закони, в техните норми, по които работят. Нашите указания са общи - да се осигури проводимост на всички пътища, Министерството на здравеопазването да осигури съответно пунктове, линейки и екипи при възникване на тежко състояние, за да могат да бъдат извозени хората до болничните заведения или да дойдат медицински екипи до тях...В указанията ни има срокове до всички – кметове, областни управители, министерства и ведомства - кога да върнат отговор.
Съответно са проведени заседания на общините, проведени са заседания на областно ниво, на което са участвали представители на всичките тези ведомства на териториално равнище и те са докладвали за своята готовност и на базата на това областните управители са ми изпратили писма, с които са казали, че всичко е наред.
След това тези отговори се обобщават, и в тях се вижда, че държавата е готова за зимната обстановка.
Както се оказва обаче, някои явно от тези институции чисто формално са подходили към указанията и към контролните си функции и са дали не достатъчно добра информация. Оказало се е след това, че фирмите си дублират дейностите, дублират техниката, нямат необходимата техника за такъв вид точно снегопочистване, както разбрахме по-късно.
Специално за Петолъчката Министерството на държавната политика при бедствия и аварии и силите на регионалните ни директори на "Гражданска защита" си бяха на място във всяка една област и изпълниха своите задължения.
Ние не сме снегопочистваща агенция, нито дирекция, нито пък се занимаваме с почистване на речни корита. Това са функции на различни институции, които би трябвало много ясно и точно да осъзнаят своята роля, отговорност и да не ги прехвърлят на министерството на държавната политика.
Координираща роля имат и областните управители и кметове, а всички ние, структури, на регионално равнище сме под координацията на областните и кметовете и изпълняваме своите задължения по конкретните ни закони, по които сме създадени.
Ангел Найденов, говорителят на БСП (той критикува във вторник министерството на Етем - бел. ред.), се опита да оневини по някакъв начин други министри, които имат наистина отговорности, както те самите си признаха вчера, някои от тях и вина за бедствената ситуация...и които не са от моята политическа сила.
Не мога да приема упреци нито към служители на Министерството на държавната политика, нито към служителите ни на дирекциите на "Гражданска защита". Защото ние имаме основно задължение превантивно да издаваме указания и с писма да информираме различните институции, за да се подготвят за дадени природни бедствия
За разлика от някои други не обичам да съм телевизионен герой, нито ще яхна някой снегорин, нито ще грабна някоя лопата, за да изривам снега, да стана медиен герой. Моята роля и функция е да съм в постоянна връзка с първоструктурите на министерството и това правех през цялото време, както и с всички областни управители в областите, в които беше обявено бедствено положение и с някои от кметовете, където имаше необходимост от намесата ни.
Що се касае за отпуската ми, мисля, че това е една чиста формалност дали ще си я прекратиш или не, важното е кой каква работа е свършил. Силите, които аз управлявах, си бяха на мястото.
Със съкращения