Автомобилите и камионите може да плащат и винетка, и пътна такса
Автомобилите, автобусите и камионите до 3.5 тона ще плащат и винетка, и такса за преминаване по магистралите, предвиждат промени в Закона за пътищата, които парламентарната транспортна комисия обсъди в четвъртък. След двучасови спорове депутатите поискаха да бъде създадена работна група, която да прецизира конфликтните текстове.
Плащането на винетка и/или такса за използване на инфраструктурата се предлага независимо от европейските препоръки, записани и в проектозакона, че за едно и също разстояние не може да се плаща два пъти. Проектът предвижда дневната винетка за леките автомобили да струва 11 евро. Промените създават неравнопоставеност между различните потребители и са нарушение на директива 2006/38 на ЕС за плащането на такси от тежките камиони, заяви председателят на комисията Йордан Мирчев. По думите му подобно двойно таксуване се допуска само за камиони над 12 тона, а в Европейския съюз директивата ще се прилага чак от 2012 г.
Зам. транспортният министър Красимира Мартинова обясни, че участъците, за които ще се плаща с винетка, ще бъдат определени от правителството. Тя допълни, че до юни тази година директивата трябва да стане част от националното законодателство, защото такъв е ангажиментът към Брюксел. Мартинова увери, че за едно и също разстояние няма да се плаща два пъти. Ако законът не бъде приет до юни, Европейската комисия може да наложи санкции на България, предупреди тя. Според колежката й Весела Господинова, макар да има различни идеи за отпадането на винетките, все още няма политическо съгласие за тях.
От предложения проект не става ясно кои категории автомобили какво ще плащат, коментира Христо Лозенов от АЕБТРИ. Трудно превозвачите могат да се ориентират в проекта, който прилича повече на правилник на пътния фонд, каза председателят на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов. Той обясни, че от 2004 г., когато бяха въведени винетките, почти нищо в състоянието на пътищата не се променило. В проекта е записано, че в цените на винетките ще бъдат включени и разходите на администрацията. Промените предвиждат пътната такса да включва също разходите на концесионери, по отпуснати заеми, както и нормата на възвращаемост на инвестиции.