Автоинструктори от цялата страна ще блокират София
Автоинструктори от цялата страна ще протестират в четвъртък в София срещу новите разпоредби за обучението и изпитите на кандидат-шофьорите. Основният мотив за недоволството им е, че новите изисквания ще затруднят дейността им и ще оскъпят курсовете, като същевременно няма да подобрят качеството на обучението. Инструкторите ще блокират в четвъртък в 11 ч. бул. "Цариградско шосе" в София, като се очакват 500 коли от цялата страна. После ще има митинг пред храма "Александър Невски".
Автоинструкторите прогнозират, че курсовете ще стигнат до 1000 лв. при сегашна цена от около 600 лв. Това щяло да доведе до фалит по-малките фирми, което било скритата цел на промените. Промените в наредбите не се одобряват от 90% от работещите в бранша, твърди инструкторът от Благоевград Иван Велев. Според него очакванията на протестиращите са да бъдат променени изискванията, които са най-фрапиращи, като например задължението шофьорският курс да започва само в четен понеделник. Инструкторите негодуват и срещу изискванията учебните кабинети и офисите им да бъдат в една сграда и задължението да назначават технически сътрудник.
По време на шествието в сряда в Пазарджик на колите бяха поставени плакати с надписи "Не на 1000 лв. за курс" и "Наредби 37 и 38 - убийци за бранша". Според местните инструктори промените унищожават бизнеса, като прокарват личностни интереси. Протестиращите изтъкнаха, че е по-важно те да обучават бъдещите шофьори как да се движат безопасно по пътищата, а не да отговарят на изисквания за инвестиции в офиси и канцеларии и транспортното министерство да ги превръща в чиновници.
Главният секретар на Съюза на българските автомобилисти Емил Панчев каза, че спестяването на пари за обучение на шофьорите е за сметка на загиналите по пътищата. Той настоя всички инструктори да излязат на светло, за да може да се създаде нормална конкуренция в бранша. Според него промените в наредбата са първата крачка към това.
Секретарят на Държавно-обществената консултативна комисия по безопасност на движението Алекси Кесяков каза, че трябва да има по-строги ограничения за младите шофьори. Според него те не трябва да имат право на каквото и да било количество алкохол и спрямо тях трябва да има по-сурови изисквания за скоростта. Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев твърди, че в България обучението на шофьори изпреварва редица европейски страни.