Производителите: Цените на тока и горивата ни притискат

Сметките на производителите на хранителни продукти сериозно се различават от прогнозите на министъра на икономиката Петър Димитров, показа допитване на "Дневник". Според представители на млеко- и месопреработвателите производствените стойности на продуктите ще продължат да се увеличават заради поскъпващите горива и вносните суровини, с които работят. Единствената спирачка това да се отразява по-леко в продажните цени е намаляващото потребление.
Преди ден Димитров посочи, че сирене, мляко и кашкавал поевтиняват. "Дефлация в млечния бранш наистина има, но тя се наблюдава всяка година по това време и е резултат не от снижаване на себестойността на продукцията ни, а от свръхзапасите на млечни продукти и спада на потреблението", обясни в сряда Симеон Присадашки, управител на млекопреработвателното предприятие "Жоси".
"За малко повече от месец петролът поскъпна от 100 на 130 долара за тон. Няма пазарна сила, която да застави цените на хранителните продукти да останат непроменени при тази ситуация", коментира и шефът на птицекланица "Градус" Иван Ангелов.
Цените на електроенергията и горивата формират повече от половината себестойност при производството на хляб, затова лекото поевтиняване на пшеницата е известна компенсация, каза и управителят на видинската фирма "Зърнени храни" Сашо Стойков, цитиран от агенция "Фокус".
Преди две седмица асоциацията на българската хранителна и питейна индустрия предложи правителството да намали ДДС за храните, за да се компенсира инфлационният натиск от горивата. "България е единствената държава от общността с 20% ДДС върху храните, колегите от Европа плащат средно по 10%", съобщи управителят на месопреработвателната компания "Браво" Огнян Лулчев. Официален отговор няма.
Докато мениджърите оценяват ситуацията като критична, защото потреблението все повече се свива и пазарът не може да поеме бъдещо увеличение в цените на хранителните стоки, министерството на икономиката не се притеснява от тревожната оценка на агенция "Фич". Оттам отново посочиха, че равнището на цените в България, което е 45% спрямо средното в ЕС, си остава най-ниското в съюза.
"Когато се говори за България като за догонваща страна, трябва да се разбира като страна с ускорено икономическо развитие. И основание за рязка промяна няма", се казва в официалния коментар на ведомството.
Огнян Лулчев, управител на месопреработвателната компания "Браво":
Само преди месец цените на свинското месо в Европа поскъпнаха с около 25% и това се отрази на българските преработватели, които основно се снабдяват със суровина отвън. Почти с 15 на сто е увеличението и при телешкото месо. Това автоматично рефлектира върху нашите цени, като втора седмица колбасите на "Браво" поскъпнаха с близо 17%.
Пазарът трудно ще преглътне поредното увеличение заради ниските доходи на хората, което ще рефлектира негативно върху нас, производителите. Въпреки че горивата не са голямо перо в себестойността, те оскъпяват транспорта.
Иван Ангелов, собственик на птицекланицата "Градус":
По принцип инфлацията има положителен ефект върху пазара, защото приближава цените на българските стоки до европейските. Проблемът е в ниската покупателна способност на нашите потребители, а това рефлектира негативно върху цялата икономика. Цените на фуражите непрекъснато растат, но въпреки това ние не можем да оскъпяваме продукцията си, защото пазарът не я поема. За последните четири месеца тон соев шрот от Бразилия поскъпна от 95 на 130 долара. Очакваме единствено летният туристически сезон, който да покачи потреблението.
Симеон Присадашки, управител на млекопреработвателното предприятие "Жоси":
Бизнесът покрива загубите си благодарение на приходите от износа на млечни продукти. В млечния бранш има по-скоро дефлация, но това е типично за пролетните месеци. Тазгодишната ситуация е критична на фона на поскъпването на млякото. Докато литър прясно мляко от български производители се купува по 60 ст., нискомаслената суровина от Германия заедно с транспортните разходи излиза 50 ст., а високомасленото мляко от Унгария - 65 ст.
Ако правителството промени ставките на акциза върху горивата, това би облекчило отчасти разходите ни.