Гагаузов: Свят ще ви се завие от парите за Околовръстното

Оскъпяването в пътното строителство след сключен договор е на път да достигне нов връх. Цената на първите 4.5 километра от разширението на Околовръстното шосе ще поскъпне два пъти и половина до рекордните 100 млн. лв., стана ясно от обясненията на министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Той съобщи, че ще поиска от бюджета още 60 млн. лв. за изграждането на отсечката между "Симеоновско шосе" и бул. "Черни връх". Разширението беше спечелено след търг от обединение "Юг" с основен участник "Главболгарстрой" на цена от 39.2 млн. лв., или 4.3 млн. евро на километър.
Заедно с финансовия министър Пламен Орешарски следващата седмица Гагаузов ще внесе в правителството предложение близо 200 млн. лв. от фонда за структурни и непредвидени разходи да бъдат използвани допълнително за пътища през тази година. От тях със 100 млн. лв. трябва да започне доизграждането на магистрала "Тракия", 22 млн. лв. ще се използват за отчуждаване на терени за връзката "Хемус" - "Тракия" до столицата и 60 млн. лв. ще отидат за започнатия участък от Околовръстното шосе. В гласувания от парламента закон за бюджета за тази година за фонда са предвидени общо 489 млн. лв., които обаче са за конкретни цели - 109 млн. лв. за структурни реформи, 80 млн. лв. в случай на бедствия и 300 млн. лв. за поддържане на фискалната устойчивост.
Обединение "Юг" спечели търга за Южната дъга от Околовръстното шосе преди две години. Заради сложността при изграждането километър от пътя ще струва два пъти по-скъпо от строителството на магистрала "Тракия", коментира в сряда министър Гагаузов. "Ще ви се завие свят, ако ви кажа колко струва строежът на километър от Южната дъга", допълни той, но не даде повече подробности.
От фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в сряда отказаха да посочат какви средства са изплатени до момента и насочиха към министерството, откъдето също отказаха информация.
От ведомството на Гагаузов разясниха, че допълнителните суми се искат за изграждане на подземна инфраструктура - колектори, шахти и други отводнителни съоръжения. Според регистъра на обществените поръчки обаче тези условия съществуват още при обявяването на процедурата, в която влиза изграждане на два пътни възела, реконструкция и изграждане на канални и градски колектори, на електрически линии и светофарни уредби. В поръчката фигурира и строеж на големи съоръжения, но в подписания договор с обединение "Юг" този израз е отпаднал.
През март изпълнителният директор на "Главболгарстрой" Евгени Маринов съобщи, че се е наложило препроектиране, защото са необходими допълнителни ленти за обслужване на сгради, които се намират в близост до пътя. Новото шосе ще е с три ленти и още две транзитни. Тогава Маринов каза, че има проблем с отводняването на трасето, което е наложило строителството на битова и дренажна канализация.
Пред "Дневник" в сряда председателят на управителния съвет на "Главболгарстрой холдинг" Павел Калистратов коментира, че договорът не приключва само със ремонта и строителството до "Самоковско шосе". Обединението ще изгради и връзката от "Самоковско шосе" с "Младост", както и гравитачен водопровод при драгалевския пътен възел, който ще захранва столицата. Не може да се сравнява цената на магистрала с по три ленти и още три отводнителни с изграждането на Околовръстното, където трябва да се строи и подземна инфраструктура, допълни Калистратов. По думите му сравнението на министър Гагаузов с "Тракия" е некоректно. Все едно е да сравняваш вишна с ябълка, твърди Калистратов.
Асоциацията "Прозрачност без граници" в сряда поиска от премиера Сергей Станишев да бъде конституирана като независим наблюдател на процедурите по подготовка и провеждане на обществените поръчки за доизграждането на магистрала "Тракия", така че да бъде гарантирана нейната прозрачност и законосъобразност. Асоциацията беше единствената неправителствена организация, която до момента наблюдаваше вече провалената концесия за магистралата и първа публикува доклад с нередностите по сключването на договора. |