Вместо на търг железниците ще отдават терени по сложна схема
Националната компания "Железопътна инфраструктура" получи от правителството два терена от общо 9 дка до Централна гара в София. За тях ще се търси инвеститор, който да изгради високи сгради и паркинг срещу отстъпеното право на строеж "Железопътна инфраструктура" ще получи парично обезщетение като процент от застроената площ. Освен това инвеститорът ще трябва да ремонтира Централна гара.
В скоро време ще бъде обявен конкурс за изработване на проекта, а после и за избор на компания. Идеята е да бъдат построени една 21-етажна, една 8-етажна сграда и паркинг близо до автогарата. От инвеститора ще се изисква да докаже, че има осигурено финансиране, и да има опит в модернизация на жп гари, защото от него ще се иска да ремонтира и гарата, обясни зам. изпълнителният директор на "Железопътна инфраструктура" Христо Алексиев. Частната компания трябва да предложи на държавната обезщетение, чийто размер ще е един от основните критерии при избора. Алексиев обясни, че в договора ще бъде записано задължението двете страни да си поделят приходите от наемите на помещенията в сградите.
Транспортният министър Петър Мутафчиев каза, че схемата за отстъпване на право на строеж срещу ремонт е по-добрият вариант за гарата от концесия, какъвто беше първоначалният план. Предимството според него е, че инфраструктурната компания ще получи по-големи приходи, а и процедурата за концесия отнема много време.
Изграждането на двете сгради е свързано с проведения конкурс за архитектурен проект за гарата. Този на "Архитектоника студио", в която участва братът на главния архитект на София Петър Диков, беше декласиран, съобщи Христо Алексиев.
До момента интерес да строят бизнес сгради върху терени до гарата са заявили испанската "Риофиса" и дружеството с австрийски капитали "АГП груп" заедно с друг испански инвеститор - "Урбас". Алексиев потвърди, че двете компании се интересуват от имотите от 9 дка, но имало и други кандидати.