Кандидатите за "Тракия" улесняват избора на победители

На живо
Заседанието на Народното събрание

Кандидатите за "Тракия" улесняват избора на победители

Кандидатите за "Тракия" улесняват избора на победители
Компаниите, които предварително бяха сочени за сигурни участници (а от някои експерти - и като бъдещи победители) в търговете за трите лота на магистрала "Тракия", вчера се включиха в наддаването за първата отсечка от Нова Загора до Ямбол. Сред осемте кандидата има пет от чужбина, но макар сред тях да има известни имена от Австрия, позициите им изглеждат несравнимо по-слаби от тези от България. През ноември ще бъдат отворени ценовите оферти, но отсега очакванията на държавата са строителството да излезе два пъти по-скъпо в сравнение с предложеното преди три години от неуспелия българско-португалския консорциум. Възможно е до края на годината да има вече подписани договори, близо 300 млн. лева от бюджетния излишък са предвидени за "Тракия", а депутатите се готвят да искат още средства от излишъка.
Българските кандидати са големите играчи в пътния бранш - "Холдинг Пътища" на Васил Божков, "Трейс груп" на Николай Михайлов и "Главболгарстрой" на Симеон Пешов. Те се явяват в съдружие с фирми от холдинговите им структури и други български компании от бранша (подробности на dnevnik.bg).
"Ясно е кои са победителите в трите лота. Това са "Холдинг Пътища", "Трейс груп" и "Главболгарстрой", прогнозира вчера в парламента депутатът от НДСВ Олимпи Кътев. При обявяването на поръчката в началото на август изпълнителният директор на строителната камара Иван Бойков каза, че условията в търга са направени така, че да спечелят именно трите родни компании.
За разлика от тях чуждите кандидати предпочетоха да участват солово. Това са турските "Доуш Иншат", която прави отсечката от Карнобат до Бургас по магистралата, и малко познатата "Онур" ("Онур кънстракшън интернешънъл" е строила през 2004 г. участъци от магистрали в Хърватия и Украйна). Участват още австрийските компании "Щрабаг" (прочула се покрай проблеми с новия терминал на летище София) и "Алпине Бау" (изграждаща със закъснение хидровъзела "Цанков камък"), както и малко известната гръцка "Актор", която е отскоро на българския пазар. В Гърция фирмата е изграждала олимпийски обекти.
Нито една от петте фирми в българско-португалския консорциум, който имаше сключен концесионен договор за магистралата, не подаде оферта. Това са португалските "Лена", "Сомаг" и МСФ и държавните "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой". Договорът с тях беше прекратен през май след силен обществен натиск и поради невъзможност да осигурят финансиране за изграждането на аутобана.
За момента са обявени търговете за два лота - участъците от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол. За третата отсечка, от Ямбол до Карнобат, все още не е приключило проектирането.
Вчера бяха отворени предложенията за отсечката Нова Загора - Ямбол с дължина 36 км. От 28 компании, закупили тръжна документация, оферти подадоха 8 фирми и сдружения. До месец комисията ще провери техническата и юридическата част по офертите. Тези, които отговарят на всички условия, ще бъдат поканени за отваряне на пликовете с ценовите предложения. Плановете са това да стане през ноември. Ако няма възражения от страна на някой от участниците, до края на годината може да бъде сключен и договорът с избрания победител, прогнозира директорът на агенция "Пътна инфраструктура" Димитър Иванов. По думите му вътрешният одит е показал, че няма нарушения в процедурата и са спазени всички изисквания на българското законодателство. Според Закона за обществените поръчки пликовете с техническата част на офертата и с цената не се отварят едновременно, докато според европейските това трябва да стане в един и същ ден.
Очакванията на държавата са отсечката да струва около 340 млн. лв., или над 4.8 млн. евро на километър. За сравнение - преди три години португалците обещаваха да строят за два пъти по-малко. Бъдещият изпълнител ще трябва да построи отсечката за срок от две години. Това означава, че ако всичко бъде наред - няма оспорвания на процедурата, отчужденията са направени и има пари, най-рано през 2011 г. пътят ще бъде построен.
Офертите за участъка от Стара Загора до Нова Загора с дължина 32 км ще бъдат отворени на 14 октомври.
Очакванията са отсечката да струва около 240 млн. евро, което е над 3.8 млн. евро на километър. До вчера тръжни документи бяха купили 27 компании.
300 млн. лв. от излишъка отиват за "Тракия"
Близо 300 млн. лв. от бюджетния излишък са предвидени за строителството на магистрала "Тракия", съобщи Йордан Мирчев, председател на парламентарната комисия по транспорт. От тях 200 млн. лв. са за строителство, а 90 млн. лв. - за отчуждения и рехабилитация. В момента имаме проблеми с отчуждаване на земите от горския фонд, каза Димитър Иванов, шеф на агенция "Пътна инфраструктура".
Депутатите от транспортната комисия решиха вчера да искат за пътища още пари от излишъка. Причината са спрените плащания към фирмите, които отговарят за поддържането на пътищата. "Кой ви подведе да спрете плащанията? Разбирам да има един-два съмнителни договора, но всичко да спрете... Кажете колко пари ви трябват и ще вземем решение за допълнителни средства", каза Стоян Проданов, депутат от БСП, който е с 30-годишен опит в пътния бранш. Шефът на комисията Йордан Мирчев от НДСВ също го подкрепи. На 382 млн. лв. възлизат неразплатените плащания към фирмите и обектите, които трябва да се довършат до края на годината, каза Иванов.
Участници в търга за магистрала "Тракия"

- "Доуш иншат" - турската компания беше част от консроциум, който построи участъка от Карнобат до Бургас (35.2 км) от магистрала "Тракия". Неотдавна спечели и търга за изгражднето на метрото в София - участъкът от надлез "Надежда" до бул."Патриарх Евтимий"

- "Актор" - гръцката компания е една от най-големите в южната ни съседка. Тя беше строител на олимпийския спортен комплекс в Атина. На българския пазар е от две години. Участва в търга на софийското метро. В момента изпълнява реконструкцията на операта в Пловдив

- Сдружение "Кабиле" - "Главболгарстрой", Автомагистрали "Черно море", "Пътстрой 92". Компанията на Симеон Пешов е най-голямата в сдружението. Строила е пътища в София. "Автомагистрали "Черно море" има опит в изграждането на магистрали в Украйна

- "Онур" - турската компания участва в търга за пътя Дупница - Даскалово през 2001 г., но не спечели. Освен в Турция, компанията строи пътища в Украйна, Хърватия и Северна Африка.

- Сдружение "Трейс Тракия" - "Трейс груп холд", "СК 13 холдинг", "Пътно строителство" - Добрич, и "Пътища и мостове" - Варна. "Трейс груп" построи отсечката от Оризово до Стара Загора от с дължина 40 км от магистрала "Тракия". Има богат опит в пътното строителтво у нас. Останалите компании също са печелили поръчки на бившия пътен фонд, както и за ремонт на общински пътища.

- Сдружение "Пътища Тракия" - "Холдинг Пътища", "Мостстрой", "Хидрострой", "Пътинженеринг", "Гранит 97", АБ - Хасково, "Пътни строежи" - Велико Търново - Компании контролирани от бизнесмена Васил Божков. Неговите фирми изпълняват най-голям обем пътни поръчки възложени от бившия пътен фонд. Печелил е множество търгове по програма "Транзитни пътища"

- Консорциум "Щрабаг - ИСА 2000" - Австрийската компания "Щрабаг" нашумя със строителството на новия терминал на летище "София". Тя беше изпълнител и на пътя от Монтана до Видин. "ИСА - 2000" е българска строителна компания собственост на Юлиян Инджов.

- "Алпине БАУ" - Австрийската фирма е специализирана в строителството на пречиствателни станции, язовири и хидрокаскади. У нас изгражда хидровъзела "Цанков камък", както и пречиствателната станция в Севлиево. Участва в ремонта на пътя от София до Калотина.