Открито писмо до Висшия съдебен съвет гласуваха автоексперти

Открито писмо до Висшия съдебен съвет гласуваха автоексперти

   Открито писмо до Висшия съдебен съвет, с копие до министерствата на правосъдието, на вътрешните работи, на транспорта, на образованието и науката, приеха в Сливен 80 автотехнически експерти от страната. Те бяха участници в първия след 1989 г. научен семинар по актуални проблеми на съдебната автотехническа експертиза, който се проведе в сливенския Инженерно-педагогическия факултет към ТУ – София. С писмото експертите настояват за среща с висшите магистрати, която да се състои до 15 февруари 2009 година. Искането им е за срочна актуализация на Наредба №1 от 16.01.2008 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, съобразена с европейските стандарти.
Автоекспертите подчертават, че в страната няма централизиран орган, който да организира обучението на съдебните експерти, да се грижи за повишаване на тяхната квалификацията. Липсва стратегия за обучение, преквалификация и лицензиране на съдебните автотехнически експерти, а подборът след подаване на документи в съответните съдебни райони е чисто формален. Като резултат, в списъците на автоекспертите фигурират лица без необходимото образование и квалификация, които обаче са активно работещи. Всичко това и бездействието на институциите води до критично нисък статут на съдебното експертно съсловие, унизително заплащане на вещите лица, условия за корупция, липса на мотивация за повишаване на квалификацията им, формални отговори на задачите в експертизите, множество допълнителни и повторни експертизи. "Наредба № 1 трябва да бъда променена, защото не защитава съдебната система от непрофесионалисти. Другият проблем е, че няма унифицирани методи, т.е. всеки използва различна методика. Това също дава отражение върху качеството на експертизата", уточни проф. Станимир Карапетков, 
един от водещите автоексперти и ръководител на обединената структура към Техническия университет в Сливен.
   На срещата-семинар участниците обсъждаха и съвременните методи за обследване на пътнотранспортни произшествия, с цел да се уеднаквят методите и да се стандартизира експертизата. Те обсъдиха и проблеми в трудовите правоотношения с разследващите органи, които им възлагат експертизите. "Без съдебната експертиза съдебната система не би могла да работи – нашата работа е в основата на решенията на съда, въз основа на нашата преценка се решават човешки съдби", коментира проф. Карапетков и обясни, че на час експертът получава 5 лв., като работи без осигуровки. Избирайки да се квалифицира и да упражнява тази професия като свободна, при 8-часов работен ден, след приспадане на социални и здравни осигуровки и данъци, чистото месечно възнаграждение, което би получил, е около 390 лв.
   Членове на Съюза на независимите автоексперти в България са 110 души, още 150 – 200 са извън организацията, но повечето от тях само фигурират в списъците. Реално в повечето от областните градове работят по двама-трима квалифицирани експерти, в Смолян например, е само един. В София активно работещите са не повече от трийсетина души, докато в списъка са стотици, казаха участници в семинара. Те настояват в актуализацията на наредбата да участват и техни представители.