Намаляването на таксите на Дунав мост се приема нееднозначно от бизнеса

Намаляването на таксите на Дунав мост се приема нееднозначно от бизнеса

Между 12 и 72 лева плащат автомобилите за преминаването от България в Румъния на единственото засега сухопътно съоръжение между двете държави.<br />
Между 12 и 72 лева плащат автомобилите за преминаването от България в Румъния на единственото засега сухопътно съоръжение между двете държави.
Намалението на таксите за преминаване на Дунав мост с 25% от българска страна е стъпка в правилна посока, но е недостатъчно като мярка за стимулиране на икономическите отношения и социалния обмен между България и Румъния. Нивото на заплащаните суми все още остава високо и е съществена пречка за свободното движение на стоки и хора между двете страни. Това е становището на Българо-румънската търговско-промишлена палата, която е един от основните инициатори за разговори и обществен натиск в посока премахване на таксите. Организацията събира над 150 компании от съседните държави.
Таксите на практика се връщат към размера си от 1 януари 2007 г. след приемането на България и Румъния в Европейския съюз. Това е показателно за липсата на облекчение за бизнеса, както и за пътуващите към Румъния граждани, смятат още от палатата. Оправдаването на събирането на таксите с поддръжка на съоръжението също вече не е валиден аргумент, тъй като през последните години извършваните ремонти на Дунав мост бяха по-скоро козметични и настилката на моста през повечето време е в лошо състояние, а осветлението е крайно недостатъчно.
През 2008 г. Българо-румънската търговско-промишлена палата и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) многократно настояваха за премахване или първоначално значително намаляване на таксите за преминаване на моста при Русе-Гюргево. Декларации и писма до правителствата на двете държави бяха изпратени с искания за отпадане на таксите. Последното писмо-отговор от министерството на транспорта на Румъния гласеше, че е постигнато споразумение с българската страна за намаляването на таксите до 40%. Това дава основания да се смята, че по-значително намаление на таксите на Дунав мост е не само възможно, но и належащо в краткосрочен план, твърдят от Българо-румънската палата.
Двете бизнес организации се ангажират да продължат да защитават интересите на своите членове и на българското предприемачество, като работят за свободно движение на стоки и хора по единствения засега мост над река Дунав, свързващ Румъния и България.
От 1 януари 2009 г. автомобили с до 8 плюс 1 места и товарни коли с общо максимална допустима маса, по-малка или равна на 3.5 т, плащат 12 лв. За преминаване на разстоянието Русе-Гюргево. До преди дни това струваше 16 лева. За камиони с маса между 3.5 т и 7.5 т. и за бусовете с повече от 9 и максимум с 23 места сумата е 23 лева, а 35 лева става тарифата за товарни автомобили с маса, по-голяма или равна на 7.5 т и под 12 тона.
Автобусите с повече от 23 места и товарните коли с маса, равна и над 12 т, с до три оси ще дължат 49 лева, а по-големите камиони - 72 лв.