Студеното време било виновно за хладните радиатори в София

Студеното време било виновно за хладните радиатори в София

Заради ниските температури и проблеми с трафика на цистерните с мазут през територията на София столичната топлофикация не можела да поддържа нормално отопление за битовите си абонати. Това обясни ръководството на компанията на шестия ден, откакто започна да пренастройва инсталациите за работа с мазут заради спрелите доставки на руски природен газ. Ако топлофикация поддържаше резерв за две седмици в мазутните си стопанства, нямаше да има проблеми, опонираха от икономическото министерство.
При минус 3 градуса навън с мазут "Топлофикация" може да загрява водата до 70 градуса, а с природен газ - до 75 - 80 градуса, обясни шефът на дружеството Петко Милевски. При очакваното застудяване от -5 градуса тецовете ще трябва да изразходват общо 3100 т мазут на ден, за да достигне 70 градуса водата.
Те обаче не можели да разтоварват повече от 2600 т, защото при транспортирането си от бургаската рафинерия до София горивото замръзвало и трябва да се подгрява, за да се извади от цистерните. Заради тези проблеми софийското дружество е поискало от кмета да въведе ограничителен режим, при който топлоенергията за стопанските потребители е намалена наполовина.
Освен това ръководството на "Топлофикация - София" се обърна за помощ към КАТ за придвижването на влаковите композиции през столицата, за да стигнат до централите.
От "Лукойл Нефтохим" до София цистерните с мазут стигат по скоростно трасе, осигурено от БДЖ, увери кметът Бойко Борисов. Пред "Дневник" директорът на товарните превози Пенчо Попов изрази опасения, че предстоящото застудяване може да доведе до трудности в доставките на мазут.
Задължение на топлофикациите е да имат запаси за две седмици и да ги съхраняват в т.нар. мазутни стопанства, коментира пред "Дневник" директорът на дирекция "Управление при кризи" в Министерството на икономиката и енергетиката Атанас Съйков. Проверката на министерството е открила нарушения на топлофикациите, но Съйков отказа подробности.
Според Петко Милевски обаче резервът трябва да е за пет дни и не може да реши проблема с недостига на гориво при студено време. В момента дружеството има над 15 хил. т мазут, близо 10 хил. от които резерв. "Резервът си е резерв дори и по време на криза. Ако извадим един тон, след час трябва да го върнем", каза шефът на дружеството.
Той допълни, че запасите са подгрявани периодично. Проблеми имало само в ТЕЦ "София-изток", където част от инсталацията замръзнала. Заради това директорът му Петър Димитров вероятно ще бъде уволнен днес по искане на съименника си, министъра на икономиката.
От всички топлофикации в страната на мазут не са преминали само тези в Плевен и Бургас. Всички поддържат по-високи температури от софийското дружество.
Как трябва да се съхранява резервът от мазут
Мазутните стопанства представляват няколко цистерни, разположени на площадката на централите. В тях се прехвърля мазутът от жп цистерните, с които се транспортира. При студено време преди прехвърлянето се подгрява с пара.
От стационарните цистерни на площадката, в които периодично се подгрява, горивото преминава в резервоар вътре в сградата на централата, който осигурява дневната консумация, обясниха експерти. От енергийното министерство твърдят, че липсата на резерви и на профилактика, която включва подгряване на мазута, е причина топлофикациите да минат на алтернативно гориво за три-четири дни вместо за един-два.