Граждани и фирми "съдят" такса смет в Пловдив
Членове на Съвета по туризъм, представители на бизнеса и граждани на Пловдив внесоха искане в местния административен съд за отмяна на приетата вече такса смет. Вносителите на жалбата твърдят, че общината се готви да похарчи тази година с 12.8 млн. лв. повече за услугите по чистенето, без да е посочила за какво и къде точно ще отидат тези пари.
За миналата година план-сметката за сметосъбирането и извозване на боклука е била 22.5 млн. лв., като 8.2 млн. са останали неусвоени. Въпреки това в новата план-сметка са заложени 32.6 млн. лв. Според адвокат Евелина Божикова, която е подготвила жалбата, в нея има много силни аргументи, които могат да доведат до отмяна на гласуваната на 22 януари такса от общинския съвет. Самата такса не беше повишена за гражданите и фирмите, но заради увеличението на данъчните оценки ще се плаща почти двойно повече.
Основният аргумент в жалбата е срещу начина, по който е определен размерът на таксата. "В Закона за местните данъци и такси се посочва, че тя се определя в левове според количеството битови отпадъци. А в промили се определя само когато количеството на сметта не може да бъде изчислено. При това задължително трябва да се посочат мотиви. Такива в решението на общинския съвет няма", обясни Божикова. Вносителите на жалбата са изчислили колко боклук изхвърля Пловдив годишно - 100-120 хил. тона.
Според вносителите на жалбата другият голям проблем е договорът на общината с фирма "Чистота". В него не е посочена цена за услугата, което означава, че се плаща според предвидените в план-сметката пари. Освен това договорът е сключен без конкурс, обясни Божикова.
"Ние не призоваваме гражданите и фирмите да не си плащат по-високата такса смет за тази година. Внасянето на жалбата още не означава спиране на решението", обясни Любозар Фратев, председател на Съвета по туризъм.
София прибира 60 имота от фирмите си Около 60 имота да бъдат извадени от капитала на софийските общински фирми за управление на пазарите препоръчва временната комисия за преструктуриране на търговските дружества. Терените ще бъдат предоставени за разпореждане на общината, която обещава да ги използва за спортни, образователни или социални цели. Засега имотите няма да се продават. Най-много - 54 терена, ще бъдат извадени от капитала на "Пазари Изток", което управлява обекти в районите "Витоша", "Слатина" и "Студентски град". От "Пазари Север" на разпореждане на общината ще се върнат четири магазина в "Младост". От активите на "Пазари Юг" ще бъдат извадени терен от 250 кв.м в кв. "Лагера" и незастроен парцел от 3800 кв.м в кв. "Иван Вазов". Връщането на имоти от дружествата на общината се прави от няколко месеца. Кметството планира да прибере и парцели от активите на "Софийски имоти". В петък ще бъде официално представена стратегията за управление на общинската собственост, която предвижда София да създаде портфолио с атрактивни имоти за продажба и да стане №1 на пазара. Междувременно собственикът на почистващите фирми "Новера" предупреди общината, че от полунощ на 28 февруари ще започне да си събира кофите за боклук от районите "Витоша", "Овча купел", "Люлин", "Младост" и "Триадица". Тогава изтича договорът на притежаваната от "Новера" фирма "Волф" за обслужването на кварталите. До 1 март общината трябва да се договори с новите фирми, които ще чистят в тези райони. Очаква се преговорите да се водят с участвалите в провалилата се обществена поръчка "Заубермахер", "Титан АС" и "Ремондис". Още не е ясно дали процедурата ще приключи навреме и дали компаниите ще могат да осигурят достатъчно нови кофи. |