Транспортните компании искат да бъде обявена криза на пазара

На живо
Заседанието на Народното събрание

Транспортните компании искат да бъде обявена криза на пазара

Транспортните компании настояват да бъде обявена криза на пазара заради проблемите в бранша, свързани с влошената икономическа обстановка и зачестилите блокади по гръцката ни граница, съобщи за "Дневник" Красимир Лалов, зам.-председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ). Според него това ще ограничи поне временно навлизането на нови фирми, а всички, които работят в сивия сектор, ще бъдат изхвърлени от пазара. От Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) също подкрепят предложението, като искат да бъдат платени и компенсации на българските превозвачи заради затварянето на границите, обясни Емил Буюклиев, секретар на организацията. Двете браншови сдружения са предявили исканията си в петък на среща със зам.-министъра на транспорта Красимира Мартинова.
От ведомството на Петър Мутафчиев увериха, че подкрепят исканията на превозвачите и ще направят всичко възможно проблемите да бъдат разрешени. Министерството е изпратило ново писмо до Брюксел и очаква реакция оттам. Предстои да бъдат изпратени и две делегации до Атина и Еврокомисията за дискутиране на проблемите."В момента очакваме уверение от гръцкото правителство, че ще бъдем приети, и веднага след като го получим, ще отидем там", обясниха от транспортното министерство.
В същото време министърът на външните работи Ивайло Калфин заяви пред "Дарик радио", че в случая с блокираната граница става въпрос за вътрешногръцки проблем, от който България не бива да страда. По думите му от външно министерство са се обърнали към Европейската комисия да бъде изискано Гърция да спазва като останалите страни в съюза заложените директиви - в противен случай може да се стигне до Европейския съд.
Гръцките превозвачи блокираха гранично-пропускателния пункт Кулата само две седмици след като пътят бе освободен от гръцките фермери. Докато местните земеделци настояваха за допълнителни субсидии от ЕС, превозвачите искат държавата да засили контрола върху чуждестранните тирове, които прекосяват Гърция. Според местните превозвачи те им взимат работата. "За съжаление мога да кажа, че на 80% исканията на гръцките компании са основателни, но не това е начинът да ги поставят", каза още Лалов. По думите му в момента в България около 50% от компаниите от транспорта работят в сивия и черния сектор, с което налагат дъмпингови цени както в Гърция, така и в България.
"Гръцкото ДАИ се заяжда тенденциозно с българските превозвачи, като прави много щателни проверки на камионите ни по гранцата и налага глоби в размер на около 1000 - 2000 евро", разказа Буюклиев. По думите му гръцката страна има определени квоти за регистрация на транспортните фирми, което кара много от местните предприемачи да идват в България и тук да създават подобни дружества. Така те отново се конкурират с гръцките си колеги. Според българското консулство в Солун, цитирано от "Фокус", проверките са по заповед на прокурора на Серес.
След приключване на фермерската стачка в Гърция от двете организации - БАСАТ и СОАТ, обявиха, че загубите на компаниите им достигат 10 млн. евро. Изчисленията са направени на база неустоиките по договорите, дължимите работни заплати и загубите, които са до 200 евро на камион дневно. "За съжаление трябва да кажа, че няма правно основание 90% от тези пари да бъдат компенсирани", обясни Лалов, след като се е посъветвал с международни юристи. От Министерството на транспорта обясниха, че не биха могли да предявят искане към гръцкото правителство за обезщетение на българските фирми и единствените, които могат да го направят, са самите компании.