Руски напън за "Южен поток" преди визитата на Станишев

Руски напън за "Южен поток" преди визитата на Станишев

Руски напън за "Южен поток" преди визитата на Станишев
Натискът на Русия върху България да подпише ново споразумение за "Южен поток" продължи и по време на енергийния форум в София, въпреки отсъствието на руския премиер Владимир Путин и висшето ръководство на "Газпром".
Представители на руската делегация на форума, организиран от президента Георги Първанов, са пристигнали в София с едностранно парафиран документ,
който предлагат на българската страна и очакват да бъде подписан по време на посещението на премиера Сергей Станишев в Москва в началото на следващата седмица, съобщиха източници, близки до преговорите.
В руския вариант са отпаднали гаранциите "Газпром" да осигури 31 млрд. куб. м годишно, както и задължението на смесеното дружество да изгради нова мрежа за "Южен поток" на територията на България. И двете условия фигурират в междуправителственото споразумение, подписано през миналата година и ратифицирано от българския парламент.
Директорът на международния департамент на "Газпром" Станислав Циганков обяви, че руската компания е готова да подпише споразумение за създаването на смесено дружество за "Южен поток" с Българския енергиен холдинг. Позицията на БЕХ е, че няма готовност за подписване на споразумение и настоява руската компания да изпълни ангажиментите си, записани в междуправителственото споразумение от миналата година.
От коментарите на министъра на икономиката и енергетиката Петър Димитров стана ясно и че София не  се е договорила с "Газпром" каква транзитна такса ще се плаща за "Южен поток", ако се използват части от съществуващата газопреносна система в България или нова, но изградена само от българска страна. Става дума за транзитното споразумение, което БЕХ е предложил на "Газпром" като компромис в случай че руската страна не инвестира в строежа на нова мрежа.
"Ако България не спечели нищо от транзита, а има сложни инвестиционни и поддържащи разходи, каква е ползата от проекта", риторично попита министърът. Според него София трябва да договори такива транзитни такси, които освен разходите за експлоатацията, трябва да покрият за 15 години инвестициите в строежа на нови тръби и да остава печалба. Димитров отказа да коментира конкретно какви са българските предложения.